«Ατίθασα νιάτα» στην γκαλερί Ευριπίδη

Μετατρέποντας την γκαλερί Ευριπίδη σε χώρο αφήγησης των σύγχρονων εικαστικών τάσεων, οι εικαστικοί Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος, Μαριάννα Κατσουλίδη, Μάρτιν Ντόνεφ και Κωνσταντίνος Πάτσιος παρουσιάζουν έργα τους στην έκθεση «Ατίθασα νιάτα», η οποία θα διαρκέσει έως τις 16 Ιουλίου.
Στα εγκαίνια της έκθεσης, παρευρέθησαν εικαστικοί, συλλέκτες, επιχειρηματίες, καθώς και πολλοί φιλότεχνοι, που εκδήλωσαν τον θαυμασμό τους για τον εικαστικό διάλογο των τεσσάρων καλλιτεχνών.

Η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της έκθεσης, Λουΐζα Καραπιδάκη, σημειώνει: «Η έκθεση “Ατίθασα νιάτα”, με τη συμμετοχή τεσσάρων εικαστικών, γεννημένων στα τέλη της δεκαετίας του ’70, μας επιτρέπει - μέσα από την γραφή τους - να εξοικειωθούμε με το σύγχρονο εικαστικό “γίγνεσθαι” και να ανακαλύψουμε τις καινοτομίες, τα καλλιτεχνικά δάνεια και τις ελευθερίες των εικαστικών εκφάνσεών τους.

Οι ποικίλες πηγές της έμπνευσής τους, άλλοτε, δηλώνονται με έμφαση κι, άλλοτε, επισημαίνονται με υπαινικτικό τρόπο. Το έργο τους διαπνέεται από την πρωτοποριακή αίσθηση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και αποτυπώνει με χαρακτηριστικό τρόπο τις αναζητήσεις, τις ανησυχίες και, βέβαια, τις θεματικές εμμονές των δημιουργών.

Τα έργα του Θεόδωρου Ζαφειρόπουλου φέρουν έντονα τη χαρακτηριστική εικαστική ταυτότητά του, που έχει οριστεί από τις μακρόχρονες έρευνες, εικαστικές και θεωρητικές, αλλά και την αισθητική εμπειρία των παρατηρήσεων, της επισήμανσης και των συστηματικών καλλιτεχνικών του πράξεων. Στη μια ενότητα, ο καλλιτέχνης εκθέτει έργα της σειράς “Αρχειοποιημένο Αρχείο”, που προέρχονται από το ψηφιακό μοντάζ εικόνων της περιοχής Mildred’ s Lane στην Πενσυλβάνια των ΗΠΑ.

Η αποτύπωση επιτεύχθηκε με διανυσματική μεταφορά αρχειακών συμπτώσεων υψηλής τεχνολογικής χάραξης laser σε φυσική πρώτη ύλη (ξύλο δρυ). Στα έργα αυτά, η αντίληψη του τοπίου έχει μετατραπεί σε αφήγηση του τόπου, σε ένα είδος εικονογραφικής τοπικής ιστοριογραφίας και, μέσα από την στατική πληροφορία, αναβιώνει μια ολόκληρη περιβαλλοντική αναζήτηση. Η δεύτερη ενότητα του Θεόδωρου Ζαφειρόπουλου αφορά σειρά έργων με γραφίτη, στα οποία αποτυπώνεται η σχέση του αντικειμένου - γραφήματος και η αλληλεξάρτησή του με τον περιβάλλοντά του χώρο.
Η παραστατικότητα των έργων της Μαριάννας Κατσουλίδη είναι επιβλητική και εντείνεται με το παιχνίδι της αντιπαραβολής του φαντασιακού με το αληθινό. Στις ζωγραφικές της συνθέσεις με την έντονη υπερρεαλιστική διάθεση, συνυπάρχουν επί ίσοις όροις, ενίοτε και ανταλλάσσοντας τους ρόλους άψυχου και έμψυχου, οι άνθρωποι με τα ξύλινα στρατιωτάκια, τα αληθινά ζώα με τα παιχνίδια ζωάκια κ.ά..

Οι εντυπωσιακές και απόλυτα γεωμετρικές μορφές της χαρακτηρίζονται από μια τρισδιάστατη αίσθηση, που δημιουργείται από τους έντονα γεωμετρικούς όγκους με τις τέλειες αναλογίες της κλασικής αισθητικής. Στα σχεδόν μονοχρωματικά έργα της με τα απολύτως ουδέτερα φόντα των απροσδιόριστων χώρων, ξεχωρίζουν έντονα οι επιτηδευμένες ματιέρες, που δημιουργεί με την επιτηδευμένη και παλίμψηστη χρήση των υλικών της: τις λαδομπογιές πάνω σε καμβά.

Ο Μάρτιν Ντόνεφ εκθέτει δυο ενότητες έργων, σχεδιασμένων με μελάνι, γραφίτη ή μαρκαδόρο σε χαρτί. Στην πρώτη ενότητα, η εικαστική του έκφραση περιορίζεται στα γεωμετρικά σχέδια. Σε αυτές τις συνθέσεις, ο πλαστικός χαρακτήρας ορίζεται από τις κλιμακωτές διαβαθμίσεις, τις γραμμές, τις σκιές και την απόλυτη γεωμετρική συμμετρία, μέσα στη λογική της αυστηρής δομής. Η μορφολογική αρτιότητα του σχεδίου του, δημιουργεί ενίοτε και ψευδαισθήσεις βάθους και τρισδιάστατου όγκου ή ακόμα και μιας κίνησης στο διηνεκές.
Στη δεύτερη ενότητα έργων, ο σχεδιαστικός οίστρος του καλλιτέχνη έχει στραφεί στα αυτοπορτραίτα, τα οποία αποδίδονται εικαστικά με μια εξαιρετικά σύγχρονη απεικόνιση, αυτή των φωτογραφιών “selfie”. Η ρεαλιστική τους απόδοση αναδύεται ανάμεσα από τα εικονοστοιχεία (pixel) και, παραπέμποντας στα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, προσδίδει στη ρεαλιστική αφήγηση των έργων όχι μόνον παραστατική αφαίρεση, αλλά και την αισθητική της ψηφιακής εκτύπωσης.

Ο Κωνσταντίνος Πάτσιος, σύγχρονος εικονοπλάστης, δημιουργεί μια σειρά έργων με μικτές τεχνικές, χρησιμοποιώντας εμφατικά, μεταξύ άλλων, την τέχνη του κολλάζ. Την εκφραστική δυνατότητα, που του παρέχει η προϋπάρχουσα εικόνα (readymade), την οποία χρησιμοποιεί ένθετη ως “objettrouvé”, μετατρέπει με δεξιοτεχνία σε μανιέρα και της αποδίδει περίσσια αφηγηματική δύναμη. Η σημασιολογική δύναμη της προκατασκευασμένης εικόνας - συχνά αναγνωρίσιμης και οικείας - με τις ποικίλες παρεμβάσεις του καλλιτέχνη μετουσιώνεται. Πάθη, εντάσεις, απόκρυφα και φανερά, όλα συνυπάρχουν σε μια τέχνη χωρίς συμβιβασμούς και με μια νέα δυναμική, που τεκμηριώνει τις εικονοπλαστικές δεξιότητες του καλλιτέχνη. Το αποτελέσματα των εικόνων του Πάτσιου τον δικαιώνει, γιατί τα έργα του, χωρίς να χάνουν την ταυτότητά τους, συνομιλούν με την εικονογραφική ευγλωττία της κουλτούρας του 20ού αιώνα, με τους εύληπτους επικοινωνιακούς κώδικες: εικονογραφικά σύμβολα, σύγχρονα φετίχ και είδωλα».
Ξεναγήσεις
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από την επιμελήτρια της έκθεσης και τους ίδιους τους καλλιτέχνες, τα Σάββατα 2, 9 και 16 Ιουλίου, στις 12.30 μετά το μεσημέρι.

Πληροφορίες

Γκαλερί Ευριπίδη: Ηρακλείτου 10 και Σκουφά - Κολωνάκι, τηλ: 210 3615909. Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 11.00  - 20.30, Σάββατο: 11.00 - 15.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Ουρανοξύστης σε σκηνοθεσία Ρόσον Μάρσαλ Θάρμπερ

Περιπέτεια 2018 | Έγχρ. | Διάρκεια: 102' Aμερικανική ταινία, σκηνοθεσία Ρόσον Μάρσαλ Θάρμπερ με τους: Νιβ Κάμπελ, Πάμπλο Σράιμπερ,...