«Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στο Μουσείο Μπενάκη, έως τις 20 Μαΐου

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενενήντα ετών από την ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος, το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας παρουσιάζει, έπειτα από δεκαπέντε χρόνια, μία νέα έκθεση επιλεγμένων έργων από τη Συλλογή έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η έκθεση με τίτλο «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος», που εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, άνοιξε τις πύλες της για το κοινό στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138, Αθήνα), και θα διαρκέσει έως τις 20 Μαΐου.
Η έκθεση βασίζεται στον κορμό της Συλλογής, η οποία έχει διαμορφωθεί με επιλογές από την απαρχή της νεοελληνικής τέχνης, έτσι όπως αυτή θεμελιώνεται με την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους, και με τον συστηματικό εμπλουτισμό της με έργα ενός ευρέος φάσματος της νεοελληνικής ζωγραφικής έως τη σύγχρονη εποχή.
Η Συλλογή αριθμεί περίπου 3.000 έργα, κυρίως παραστατικής ζωγραφικής, χαρακτικής καθώς και μικρό αριθμό γλυπτών, που αναδεικνύουν πτυχές της νεοελληνικής τέχνης, από τα μέσα του 19ου αιώνα έως σήμερα και η έκθεση έχει στόχο να την αναδείξει ως έναν «τόπο αναφοράς» έργων τέχνης που επιχειρούν να αποκρυπτογραφήσουν και να διατυπώσουν διαχρονικά όψεις της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας. Για την εν λόγω χαρτογράφηση, η έκθεση ακολουθεί κατεύθυνση θεματολογική, ενώ στόχος της είναι να μελετήσει και να υπογραμμίσει τους τρόπους με τους οποίους κύριες θεματικές, αλλά και «κύκλοι» αυτών μικρότερης εμβέλειας, αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν μήτρες έμπνευσης ιδεών διαχρονικής σημασίας για τη νεοελληνική τέχνη.
Η πορεία της έκθεσης χαράσσεται μέσα από τρεις κύριες ενότητες αφήγησης: την αναφορά στην αρχαιότητα, την προσέγγιση του καθημερινού κόσμου, και τη σημασία του τοπίου ως οδηγού για τη νεοελληνική τέχνη. Στον ισόγειο χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς δημιουργήθηκαν δεκαέξι δωμάτια στα οποία φιλοξενούνται τα έργα τέχνης ανά ενότητες, οι οποίες είναι άμεσα διακριτές από τα χρώματα των χώρων -λαδοπράσινο για την αρχαιότητα, μπορντό για την ηθογραφία και γκρι για την τοπιογραφία, με σημαντικό κομμάτι της τη θαλασσογραφία.
Σε μία ξεχωριστή αίθουσα, βαμμένη με μπλε χρώμα, έχουν τοποθετηθεί οι πίνακες του Κωνσταντίνου Βολανάκη –ανάμεσά τους τα δύο μεγαλύτερα σε μέγεθος έργα της έκθεσης. 
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει έργα γνώριμα, όπως η «Παλλάς Αθηνά» του Νικολάου Γύζη -σχέδιο του ζωγράφου για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών-, αλλά και σχεδόν άγνωστα, όπως το γοητευτικό «Γράμμα» του Ιωάννη Ζαχαρία, του ζωγράφου που πέθανε νεότατος στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας, το 1873.
Οι επισκέπτης της έκθεσης θα μπορούν να ενημερωθούν για τα έργα που τους ενδιαφέρουν, καθώς οι πληροφορίες βρίσκονται κάτω από τα εκθέματα, γραμμένες με αυτοκόλλητα γράμματα που είναι ευανάγνωστα από απόσταση.
Αξίζει να σημειωθεί η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται μία έκθεση με τέτοιο εύρος αφιερωμένη στη νεοελληνική τέχνη, καθώς η μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι επισκέψιμη ήδη πέντε χρόνια, αν εξαιρέσουμε ένα μικρό τμήμα της που φιλοξενείται στην Εθνική Γλυπτοθήκη. Στα πλαίσια της έκθεσης έχει σχεδιαστεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα απευθύνεται σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, καθώς και σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ στο πωλητήριο του Μουσείου θα διατίθενται, μεταξύ άλλων αντικειμένων σχεδιασμένων με αφορμή την έκθεση, δύο μεταξοτυπίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη και μία του Κωνσταντίνου Μαλέα.


Οι ώρες λειτουργίας είναι: Πέμπτη & Κυριακή από τις  10:00  έως τις 18:00, Παρασκευή & Σάββατο από τις 10:00 έως τις 22:00

Δεν υπάρχουν σχόλια

«Το Τρένο του Φόβου» της εικαστικής ομάδας City Reads.

Η Αμαξοστοιχία - Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ, με αφορμή την ανακήρυξη της Αθήνας ως Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου 2018 φιλοξενεί από τον Ο...