Τα φωτογραφικά αρχεία του Μουσείου Μπενάκη σε συνεργασία με
το Paddy & Joan Leigh Fermor Arts Fund παρουσιάζουν μια έκθεση αφιερωμένη
στη φωτογράφο Joan Leigh Fermor, σύζυγο του συγγραφέα Paddy Leigh Fermor,
φέρνοντας, για πρώτη φορά, το ελληνικό κοινό σε επαφή με άγνωστες φωτογραφίες
της από τα ταξίδια της στην Ελλάδα.
Η έκθεση με τίτλο «Joan Leigh Fermor. Φωτογράφος και
αγαπημένη» που πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
(Κουμπάρη 1, Κολωνάκι) και θα διαρκέσει έως τις 21 Οκτωβρίου, περιλαμβάνει 146
φωτογραφίες από τη δεκαετία του ’40 μέχρι τη δεκαετία του ’60, στην πλειοψηφία τους ασπρόμαυρες.
Ο Paddy και η Joan μοιράστηκαν τη ζωή τους, κυρίως στην
Ελλάδα, ως εραστές και ως φίλοι. Εκείνη φωτογράφος και εκείνος συγγραφέας,
απολάμβαναν ισότιμη αναγνώριση ως καλλιτέχνες. O ζωγράφος και φίλος της John
Craxton γράφει για αυτήν: «Όπως όλοι οι αξιολάτρευτοι άνθρωποι, η Joan Leigh
Fermor είχε στη φύση της κάτι το αινιγματικό, στοιχείο το οποίο σε συνδυασμό με
την εξαίσια εξωτερική της εμφάνιση την καθιστούσε μια πολύ σαγηνευτική
παρουσία».
H Joan χρησιμοποιούσε φωτογραφική μηχανή Rolleiflex με
τετράγωνα αρνητικά μεγέθους 6x6. Εξαίρεση αποτελούν οι φωτογραφίες που
πραγματοποίησε στην Καρδαμύλη. Δεν εκτύπωνε ούτε επεξεργαζόταν τις φωτογραφίες
της. Κατέγραφε τις τοποθεσίες των
φωτογραφιών σε λυτές καρτέλες από κοντάκτ, αν και σε αρκετές από αυτές δεν αναφέρεται ο τόπος. Οι πρώτες της φωτογραφίες δημοσιεύτηκαν στην
Αγγλία, στα περιοδικά Architectural Review και Horizon.
Η Joan, από πολλούς, θεωρείται μια από τις καλύτερες
ερασιτέχνες φωτογράφους στην Αγγλία. Στη δεκαετία του ’30 ασχολήθηκε, κυρίως,
με την αρχιτεκτονική φωτογραφία και με το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
συμμετείχε στην προσπάθεια καταγραφής
των κτηρίων εθνικής σημασίας που είχαν υποστεί ζημιές. Οι φωτογραφίες
της με τα κατεστραμμένα από τον πόλεμο κτήρια, δύο από τις οποίες
παρουσιάζονται στην έκθεση, συμβολίζουν
αδήριτα τον σκοτεινό και ρημαγμένο κόσμο που θα άφηνε πίσω του.
Με αφορμή μια σειρά διαλέξεων του Paddy, ως εργαζόμενου του
Βρετανικού Συμβουλίου, στην Ελλάδα, τη
δεκαετία του ’40, η Joan ταξίδεψε μαζί
του και ξεκίνησε να δημιουργεί το τεράστιο αυτό αρχείο θαυμάσιων φωτογραφιών
που με εξαίρεση αυτές που δημοσιεύτηκαν στα
βιβλία του Paddy για τη Μάνη και τη Ρούμελη, οι υπόλοιπες
παρέμεναν μέχρι σήμερα άγνωστες. Τα ταξίδια συνεχίστηκαν και τη δεκαετία του
’50, με τον Paddy να κρατάει σημειώσεις για τα βιβλία που θα έγραφε αργότερα
και τη Joan να φωτογραφίζει την ελληνική ύπαιθρο και τους ανθρώπους της. Πολλές από τις φωτογραφίες εικονίζουν τον
Paddy, ενώ μια σειρά από αυτές αφορά μια κρουαζιέρα του ζεύγους Fermor στην
Ελλάδα μαζί με τον John Craxton, την Margot Fonteyn και τον Freddy Ashton.
Ο Paddy και η Joan
αγοράζουν τη δεκαετία του ’60 ένα κτήμα στην Καρδαμύλη της Μάνης, το οποίο θα
μετατρέψουν σε ένα υπέροχο σπίτι και θα δωρίσουν αργότερα στο Μουσείο Μπενάκη.
Η Joan, αν και είχε πάψει να φωτογραφίζει, πραγματοποιεί μια σειρά φωτογραφιών
που αποτυπώνει όλη την πορεία των επισκευών μέχρι την ανέγερση του σπιτιού. Μια
επιλογή από τις πολυάριθμές αυτές φωτογραφίες παρουσιάζεται στην έκθεση.
Δημοσίευση σχολίου