ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2020

Το μυθιστόρημα «Πύλη εισόδου» της Μάρως Δούκα


Το μυθιστόρημα «Πύλη εισόδου» της Μάρως Δούκα κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
«Ανήσυχη επειδή εδώ και δέκα μέρες, αν δεν την απατά η μνήμη της, δεν μιλήσαμε. Συνέβη κάτι; Δεν είμαι καλά; Και καλά να μην είμαι, σφίχτηκα μέσα μου, ποιο το νόημα να την ενημερώσω; Για να με λυπηθεί μήπως; Να τη χαίρεται τη λύπη της. Χθες, έξω απ’ το φαρμακείο του Μπακάκου στην Ομόνοια.

Mα τι έκπληξη ήταν αυτή, τέτοια συντυχία (νά τι σημαίνει μητρική γλώσσα, να μην έχεις ακούσει ποτέ μια λέξη και όταν την ακούς να ξέρεις περίπου το νόημά της), είναι ή δεν είναι, συνέχιζε η Αίθρα, να θαυμάζει κανείς; Αυτή έμπαινε, εγώ έβγαινα. Στο ένα χέρι κρατούσα το σακουλάκι με τα φάρμακά μου, στο άλλο την ανοιγμένη ομπρελίτσα μου. Μόλις είχε κλείσει και η Αίθρα τη δική της ομπρελίτσα. Εμπριμέ με κιτρινωπά ανθάκια σε καφετί φόντο η δική μου, βεραμάν σε μια γλυκύτατη απόχρωση η δική της. Τα μονόχρωμα έχουν άλλη χάρη, σκέφτηκα. Κι εφόσον το ξέρω ότι έχουν άλλη χάρη, το ερώτημα είναι γιατί πάντα, ή σχεδόν πάντα, καταλήγω στα εμπριμέ. Είπαμε ή δεν είπαμε καλή βδομάδα; Σταυροφιληθήκαμε. Είχε ραντεβού, λέει, για τα νύχια των ποδιών και τις πατούσες της γενικώς, λίγη περιποίηση δεν βλάπτει, Αφεντούλα μου, λες κι έπρεπε να δικαιολογηθεί, αρκετά παραμελήσαμε τον εαυτό μας. Και είναι αλήθεια, πολύ την έχει βολέψει εδώ, το συνδυάζει πάντα και με άλλες δουλίτσες στο κέντρο.

Της χαμογελούσα και σκεφτόμουν ότι μπορεί να με διαολόστελνε και αυτή από μέσα της. Το έχω αυτό, να έρχομαι, άθελά μου τις πιο πολλές φορές, με πολύ μεγάλη ευκολία μπορώ να πω, στη θέση του άλλου. Να μαντεύω τη σκέψη του. Διότι ναι, κι ας το λένε συνήθως για κακό, εγώ το θεωρώ πολύ σωστό (και δίκαιο) να κρίνουμε με βάση τα δικά μας (εξ ιδίων όπως λένε) τα αλλότρια. Παράδεισος δεν θα ήταν ο κόσμος; Με κατανόηση, με σύμπνοια, με ανοχή, μη μου κάνεις ό,τι δεν θέλεις να σου κάνω, και τα λοιπά. Όρεξη να έχω μόνο, ώρες ώρες με πιάνει πολύ το θυμοσοφικό μου. Αλλά και τα νεύρα μου με πιάνουν. Και το άδικο με πνίγει. Και τέλος πάντων, κι αν δεν είμαι καλά, Αίθρα μου, συνέχιζα καταιγιστικά μέσα μου, θα με σώσεις εσύ; Εσύ που ούτε του αγγέλου σου δεν έδωσες ποτέ νερό; Kαι εφόσον ανησυχούσες, όπως λες, γιατί δεν μου τηλεφώνησες; Ή μήπως μου τηλεφώνησες αλλά δεν με βρήκες; Και γιατί δεν μου έστειλες μήνυμα στο κινητό αφού δεν με βρήκες; Ή μήπως μου έστειλες ότι με αναζητάς, ότι ανησυχείς για μένα και τη ρούφηξε την ανησυχία σου το χάος; Κουβέντα να γίνεται.

Πώς το είχε πει μια φορά ο Θησέας, ο κανακάρης της; Να σας ακούω και να σας κάνω χάζι, να τρέμω και λίγο, θα αρπαχτούν ή δεν θα αρπαχτούν από στιγμή σε στιγμή οι θεές; Την ένιωσα που με πρόσεχε, σαν να μ’ έκοβε με το φθονερό μάτι της, σίγουρα έβραζε μέσα της κι αυτή εναντίον μου. Υπέροχα τα σκουλαρίκια σου, σχολίασε ξαφνικά, εκεί που δεν το περίμενα και με τάραξε, καινούρια είναι; Τι καινούρια, βρε Αίθρα, πάνω από δέκα χρόνια τα έχω, τα αγαπημένα μου είναι, τώρα μόνο έπεσαν στην αντίληψή σου; Απορώ, εσύ που είσαι τόσο παρατηρητική, που τίποτα δεν σου ξεφεύγει. Με κοίταξε δύσπιστα. Κάτι έκανε να πει, να σκάσει χαμόγελο, άλλαξε αμέσως γνώμη. Σταυροφιληθήκαμε πάλι, με την υπόσχεση να μιλήσουμε Σάββατο πρωί, μήπως και πηγαίναμε, αναλόγως τα κέφια, σινεμά το βραδάκι. Όντως, είναι ή δεν είναι να θαυμάζει κανείς με τη συντυχία; Προχωρούσα στο ψιλόβροχο σκεπτική. Ραντεβού αν είχαμε έξω απ’ του Μπακάκου, μπορεί και να την περίμενα πάνω από τέταρτο, μην πω και μισάωρο, όσο να φανεί ξεψυχισμένη. Άργησα, Αφεντούλα μου; δεν άργησα; Και ματς μουτς».
Μονόλογος παιχνίδι, στασίδι, αποκούµπι της Αφεντούλας -µιας γυναίκας στον προθάλαµο του γήρατος. Ξυπνάει και είναι νέα. Ξυπνάει και είναι γριά. Ανάλογα µε τη διάθεσή της. Με τον ύπνο που έχει κάνει. Στην Αθήνα του σήµερα, όπως τη ζει, όπως την έζησε, όσο την έζησε. Με τα δικά της πρόσωπα. Τη δική της φωνή. Τη δική της ορθοστασία. Πύλη εισόδου: Στο αχανές του κυβερνοχώρου. Το πέρασµα από τη µια στην άλλη όψη. Από το εδώ στο εκεί. Ανέµελα, αθόρυβα, φασµατικά, εις το διηνεκές. Αλόγιστα προς τα ρηχά, τα λασπερά, τα άπατα της µέρας που έφυγε. Από το εδώ στο εκεί. Συρτά, αµίλητα, προς τη µοναδική βεβαιότητα.

Τρίτη 2 Ιουνίου 2020

Σκορσέζε: Καταγραφή εμπειριών σε μικρού μήκους ταινία την περίοδο της καραντίνας


Ακόμα και στην καραντίνα, ο Αμερικανός, βραβευμένος με Όσκαρ, σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Μάρτιν Σκορσέζε δεν μπορεί να μηνσυνεχίσει να γυρίζει ταινίες.

Ο 77χρονος σκηνοθέτης των φημισμένων κινηματογραφικών ταινιών, από το «Mean Streets» έως το «The Irishman», έκανε μια ταινία μικρού μήκους που καταγράφει την εμπειρία του την περίοδο του αποκλεισμού στην πόλη της Νέας Υόρκης, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού.

Η ταινία θα προβληθεί ως μέρος της σειράς του BBC Two, «Lockdown Culture with Mary Beard».

«Αυτό για το οποίο ανυπομονώ στο μέλλον, είναι να μεταφέρω μαζί μου αυτό που αναγκάστηκα να μάθω υπό αυτές τις συνθήκες» είπε ο Σκορσέζε. «Είναι το ουσιώδες. Οι άνθρωποι που αγαπάτε. Να είστε σε θέση να τους φροντίζετε και να είστε μαζί τους όσο μπορείτε» τόνισε.

Η «αποκλειστική και πολύ προσωπική» ταινία μικρού μήκους θα είναι το τελευταίο επεισόδιο της σειράς, την οποία παρουσιάζει από το σπίτι της η Μέρι Μπιρντ, διάσημη Βρετανίδα ιστορικός.

«Ο Μάρτιν Σκορσέζε κάνει ένα υπέροχο φινάλε στη σειρά. Τον βλέπουμε στο σπίτι, σκεφτόμαστε τον αποκλεισμό μέσα από τον κινηματογραφικό φακό κλασικών ταινιών, όπως το “The Wrong Man” του Χίτσκοκ» είπε η Μέρι Μπιρντ. «Αλλά αυτό που είναι πραγματικά έξυπνο, είναι ότι η σπουδαία αυθεντία του Χόλυγουντ μάς κάνει, επίσης, να κοιτάξουμε ξανά από την αρχή τον Χίτσκοκ, μέσα από το πρίσμα της τρέχουσας δύσκολης κατάστασης μας. Ήμουν απολύτως ευτυχισμένη όταν συμφώνησε να το κάνει για εμάς. Αισθάνομαι λίγο σαν να φιλοξενώ μια μικρή πρεμιέρα. Και όλα συμβάλλουν σε ένα καταπληκτικό φινάλε» ανέφερε η Μπέρι Μπιρντ.

Η σειρά παρουσιάζει, επίσης, τον σκηνοθέτη Λι Ντάνιελς, ο οποίος δηλώνει πεπεισμένος πως η διακοπή των παραγωγών στο Χόλυγουντ θα μπορούσε πραγματικά να προσφέρει νέες δημιουργικές ευκαιρίες για τους δημιουργούς ταινιών.

Άλλοι συμμετέχοντες στη σειρά του BBC Two είναι ο φωτογράφος Ντον ΜακΚάλιν, η κωμικός Ντέμπορα Φράνσις Γουάιτ, ο στατικολόγος Ντέιβιντ Σπίγκελχαλτερ και οι καλλιτέχνες Τζίλιαν Γουέρινγκ και Μάικλ Λάντι.

Λίνα Μενδώνη: Με αλλαγές θα ανοίξουν θέατρα και κινηματογράφοι


«Σειρά διαρθρωτικών αλλαγών» ώστε να ανοίξουν θέατρα και κινηματογράφοι το φθινόπωρο, προανήγγειλε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας ότι μπορούν να ανοίξουν με μειωμένη πληρότητα.

«Θέλει συστηματική οργάνωση σε είσοδο και έξοδο για να τηρηθεί η απόσταση του 1,5 μέτρου, μέσα στον οποιοδήποτε κλειστό χώρο θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα εισόδου νωπού αέρα και βεβαίως θα καθόμαστε πιο αραιά, αλλά οικογένειες ή παρέες θα μπορούν να κάθονται δίπλα-δίπλα. Δεν είναι απλό, χρειάζεται προσαρμογή. Πιστεύω ότι η υπευθυνότητα που έδειξε η κοινωνία θα συνεχιστεί» τόνισε η υπουργός Πολιτισμού.

Η κα Μενδώνη δήλωσε, ακόμα: «δεν αντιμετωπίστηκε διαφορετικά ο πολιτισμός από όλους τους υπόλοιπους εργασιακούς τομείς αλλά αποκαλύφθηκε μια τεράστια ποικιλομορφία διαφορετικών εργασιακών σχέσεων. Από τον Μάρτιο, συνεργαστήκαμε συστηματικά με το υπουργείο Εργασίας και το ΥΠΟΙΚ, στη συνέχεια, προκειμένου η περίμετρος των μέτρων να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερους στον τομέα του πολιτισμού».

Μιλώντας για το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», η υπουργός εξήγησε ότι έγινε ανάθεση των παραγωγών στους εποπτευόμενους φορείς. «Από εκεί και πέρα οι φορείς αυτοί συνεργάζονται με την αγορά. Από τον Οκτώβριο, θα εγκαινιάσουμε μια πλατφόρμα υποψηφιοτήτων για τον θεσμό αυτό. Φέτος, ο στόχος μας ήταν να δώσουμε δουλειά σε όσους ανθρώπους μπορούν να δουλέψουν και αφετέρου να διασφαλίσουμε ένα πολιτιστικό καλοκαίρι για τους πολίτες και τους τουρίστες» διευκρίνισε η κα Μενδώνη.


Επανερχόμενη στις δυσκολίες της νέας πραγματικότητας, η υπουργός επισήμανε ότι «στους ανοιχτούς χώρους οι οδηγίες του ΕΟΔΥ είναι οι ηθοποιοί να κρατούν κάποιες αποστάσεις μεταξύ τους», δίνοντας, παράλληλα, το παράδειγμα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας (ΚΘΒΕ), και αναφέροντας: «είχε προγραμματίσει να παρουσιάσει τις “Όρνιθες”. Όταν τους είπαμε για πρόβες με μάσκα, ο σκηνοθέτης είπε: “προσαρμόζω τη σκηνοθεσία μου, ώστε οι ηθοποιοί να έχουν προσωπίδες με μάσκα”».

Τέλος, η υπουργός διαβεβαίωσε  ότι «στις 25 Μαρτίου του 2021 θα είναι έτοιμη η Εθνική Πινακοθήκη –«υπήρχε μια καθυστέρηση, γιατί έκλεισαν εργοστάσια από τα οποία προμηθευόμασταν πρώτες ύλες» διευκρίνισε σχετικά.

Διεθνής κινηματογραφική παραγωγή θα λάβει χώρα στην Αμοργό


Παγκόσμια προβολή προσδοκά να διασφαλίσει στην Αμοργό η ταινία «Tochter» (Κόρες), τα γυρίσματα της οποίας αναμένεται να αρχίσουν στις 20 Ιουνίου στο κυκλαδίτικο νησί και θα διαρκέσουν έως το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.
Πρόκειται για μία ελληνο-γερμανο-ιταλική παραγωγή της εταιρείας «Heretic», με παραγωγούς τους Γεώργιο Καρναβά και Κωνσταντίνο Κοντοβράκη, σε σκηνοθεσία Nana Neul και σε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία παραγωγής «Heimatfilm» και την ιταλική «Simila».
Η σχετική άδεια δόθηκε με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και, όπως σημείωσε ο δήμαρχος Λευτέρης Καραΐσκος, «μια τέτοια διεθνής παραγωγή αναμένεται να έχει τεράστιο όφελος για την προβολή του νησιού».

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

Lady Gaga και Ariana Grande ένωσαν τις μουσικές δυνάμεις τους

Η Lady Gaga και η Ariana Grande ένωσαν τις δυνάμεις τους και έδωσαν ένα εμψυχωτικό τραγούδι που κοιτά την φωτεινή πλευρά τα πραγμάτων: το σιγκλ «Rain on Me» θα περιλαμβάνεται στο άλμπουμ «Chromatica» της Lady Gaga το οποίο θα εμφανιστεί στις 29 Μαΐου από την αμερικανική δισκογραφική Interscope Records.

Πρόγευση για τη συνεργασία τους είχε δώσει η Lady Gaga, σε συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο περιοδικό Paper: «Έκατσα μαζί της και μιλήσαμε για τη ζωή μας. Είναι δυο γυναίκες που έχουν μια κουβέντα για το πώς θα συνεχίσουν και για το πώς θα νιώθουν ευγνωμοσύνη γι' αυτό που κάνουν».

Τα δύο ινδάλματα της ποπ εναλλάσσονται στους στίχους, και το τραγούδι ξετυλίγεται ως ερωταπόκριση. Τον τόνο θέτει η Lady Gaga: «I never asked for the rainfall, It's coming down on me». «Gotta live my truth, Not keep bottled in/So I don't lose my mind, baby» είναι η ηχώ από την Ariana Grande. Αφού ανταλλάσσουν φράσεις, το ζευγάρι, σε διάθεση ευφορίας, τραγουδά μαζί: «I'd rather be dry/But at least I'm alive/Rain on me, rain, rain/Rain on me».

Gaga και Grande μίλησαν για τη συνεργασία τους με τον Zane Lowe (του σόου Apple Music). «Η σύνδεση μεταξύ μου και αυτής ήταν άμεση, και ήταν τόσο θαυμάσια» είπε η Lady Gaga. «Είναι τόσο ευχάριστο να συμμετέχεις και πάλι σε κάτι τόσο ανυψωτικό και κάτι που είναι καθαρή ποπ. Ήταν τόσο καλά, ευχάριστα και όλο ευτυχία να βάζεις λίγο το δάχτυλο του ποδιού σου στον κόσμο της... μ' έκανε να αισθάνομαι τόσο άνετα» εξομολογήθηκε η Ariana Grande.

Εκτός από την Grande, στο «Chromatica» θα συνεισφέρουν και οι Elton and Blankpink. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε κυκλοφορία του έκτου LP της Lady Gaga στις 10 Απριλίου, αλλά η πανδημία οδήγησε σε αναβολή.

Λίνα Μενδώνη: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι προϊόν κλοπής»


Με αφορμή την κινητοποίηση των Διεθνών Επιτροπών για την Επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κα Λίνα Μενδώνη έκανε δήλωση σε τηλεοπτικό σταθμό, σχετικά με την επαναδιατύπωση του πάγιου αιτήματος της Ελληνικής Κυβέρνησης για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στον γενέθλιο τόπο τους.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, «η επαναλειτουργία των αρχαιολογικών χώρων, επομένως και της Ακρόπολης, έδωσε την αφορμή στις διεθνείς επιτροπές για τη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα να επαναδιατυπώσουν το πάγιο αίτημα το δικό τους αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης για την οριστική επιστροφή τους στον γενέθλιο τόπο τους.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα αποτελούν προϊόν κλοπής και επομένως η Ελλάδα ποτέ δε θα αναγνωρίσει κατοχή, νομή και κυριότητα στο βρετανικό Μουσείο. Όπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία που συγκεντρώνουν οι ανά τον κόσμο επιτροπές, η διεθνής κοινή γνώμη τάσσεται πλέον ανεπιφύλακτα υπέρ της επιστροφή τους στην Αθήνα».

Η πολιτική για τον Ελληνισμό του εξωτερικού




Του Βασίλη Τσαπαλιάρη
Είναι πολλοστή φορά, που αντί για ένα σοβαρό διάλογο για τα θέματα και τις πολιτικές για τον Απόδημο Ελληνισμό, οδηγούμαστε σε μια μικροπολιτική φημολογία και αντίθετες με το κοινό αίσθημα και τα αιτήματα των αποδήμων μεθοδεύσεις για την κατάργηση ή την υποβάθμιση  της ΓΓΑΕ. Αυτή τη φορά ως φαίνεται με αποφασιστικό  «κλαδικό προγραμματικό» τρόπο, με αντικείμενο την διοίκηση της από υπερεσιακό παράγοντα με συγκεκριμένα «κλαδικά» προσόντα.

Από αυτή την άποψη, οφείλουμε να επαινέσουμε την πρωτοβουλία του κ. Μαλασπίνα από τις σελίδες της ιστοσελίδας https://www.panhellenicpost.com  για ένα ευρύ διάλογο πάνω στο θέμα. Πράγμα, που μπορεί να θεωρηθεί επιβεβλημένος, από την εθνική σημασία της Ομογένειας και  από την πολυπλοκότητα των ομογενειακών θεμάτων, και την ανάγκη συμμετοχής των αποδήμων στη διαμόρφωση των αποφάσεων για τα θέματα που τους αφορούν.
Οι ελλειμματικές πολιτικές 
Ο γράφων, με την αποχώρηση του από τη ΓΓΑΕ, διατύπωσε προ ετών εφάπαξ τις απόψεις του για τα προβλήματα στις σχέσεις με τον Απόδημο Ελληνισμό, τις υφιστάμενες ελλείψεις και τις παρατηρούμενες αντιφάσεις στις πολιτικές για την Ομογένεια σε δύο σχετικά άρθρα. Θεωρώντας ότι αυτές παραμένουν επίκαιρες, σημειώνω εδώ υπ` όψιν τους τίτλους και τα στοιχεία των μέσων ενημέρωσης που δημοσιεύτηκαν,[1] περιοριζόμενος να προσθέσω εδώ ορισμένα μικρά σημεία και να επικεντρωθώ στην πρόταση για την συγχώνευση της ΓΓΑΕ με άλλες υπηρεσίες του ΥΠ.ΕΞ. και τις προϋποθέσεις που θεωρώ επιβεβλημένες για ένα εποικοδομητικό διάλογο για την πορεία της.
Είχα αναφερθεί στο πρώτο από εκείνα τα άρθρα στη σάρωση του ενδιαφέροντος για τα θέματα της Ομογένειας με την οικονομική κρίση, την περικοπή των κονδυλίων για τη λειτουργία της ΓΓΑΕ και του ΣΑΕ.  Είχα εκφράσει  την ελπίδα και την προσδοκία  ότι επανερχόμενοι από την οικονομική κρίση,  θα μπορούσε να μπει τάξη και να επανέλθουν στο ενδιαφέρον της Ελληνικής Πολιτείας τα θέματα που αφορούν τον Απόδημο Ελληνισμό. Και τέλος, είχα επισημάνει ότι απαιτείται και επείγει ο σχεδιασμός και η άσκηση μιας ανοικτής πλουραλιστικής πολιτικής που να αγκαλιάζει όλο τον Ελληνισμό. Χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις επί ζημία της συνοχής της Ομογένειας.
Δυστυχώς, παρόλα τα σημάδια της ανάκαμψης και τους πανηγυρισμούς με την έξοδο στις διεθνείς αγορές, δεν φάνηκε κανένα σημάδι αποκατάστασης του ενδιαφέροντος για τα θέματα των αποδήμων και την ενίσχυση του έργου της ΓΓΑΕ. Αντί αυτού, προέκυψε η «ψυχρολουσία» της πρότασης από το υπηρεσιακό περιβάλλον του ΥΠ.ΕΞ.  να αναδιπλωθεί, διοικούμενη από κοινού με άλλες υπηρεσίες, με επικεφαλής υπηρεσιακό παράγοντα.
Η πρόταση αναδιοργάνωσης της ΓΓΑΕ  
Εξετάζοντας από άποψη περιεχομένου, στόχων και πηγών τεκμηρίωσης την πρόταση του προσωπικού του ΥΠ.ΕΞ. για την αναδιοργάνωση της ΓΓΑΕ, μπορούμε να πούμε ότι αυτή από τη φύση και το διοικητικό στόχο της,  δεν περιέχει κανένα άξιο λόγου ποιοτικό στοιχείο και καμιά αξιολόγηση που θα μπορούσε να αποτελέσει βάση για έναν εποικοδομητικό  και παραγωγικό διάλογο για τη λειτουργία της. Εκτός από τα συντεχνιακά κλαδικά συμφέροντα που φαίνεται να μεριμνά και να κατοχυρώνει για τη διοίκηση της και την πρόβλεψη ομαδοποίησης με άλλες γραμματείες του Υπουργείου, με ότι αυτό  μπορεί να συνεπάγεται για το θεσμικό στάτους του Οργανισμού.
Η αναζήτηση ενός εποικοδομητικού διαλόγου με πλαίσιο τα ερευνητικά δεδομένα για το ρόλο και τα προβλήματα της ΓΓΑΕ
Η κινητοποίηση της Ομογένειας να μην καταργηθεί είναι ένα καλό σημάδι ενδιαφέροντος να διασωθεί. Ωστόσο, το θέμα, δεν είναι απλώς να διατηρηθεί, αλλά να γίνουν κατανοητά τα προβλήματα που σχετίζονται με την λειτουργία της και βάσει αυτών να ερευνηθούν μέσα από ένα στοχευμένο διάλογο  τρόποι για θεσμικές τομές που θα μπορούσαν να προάγουν το έργο της.
Προς αυτή την κατεύθυνση, εξυπακούεται, θα είχε νόημα ένα διάλογος επικεντρωμένος σε συγκεκριμένα προβλήματα. Στοιχειοθετημένος σε αντικειμενική βάση, αποφεύγοντας άστοχους πλατειασμούς επί παντός επιστητού, που θα κατέληγαν σε αδιέξοδες συζητήσεις.
Υπό αυτό το πρίσμα, θεωρούμε πως ο διάλογος αυτός θα ήταν σκόπιμο να κινηθεί σε αντικειμενική βάση στηριζόμενος πάνω στα διαθέσιμα ερευνητικά στοιχεία για τα ζητήματα και τα προβλήματα λειτουργίας της ΓΓΑΕ, πράγμα που ουδέποτε έχει γίνει.
Πολύτιμη βοήθεια γι` αυτό  αποτελεί η υπάρχουσα έρευνα του Προγράμματος Ερευνών Αποδημίας Παλιννόστησης του Ελληνικού Πληθυσμού, «Η οργάνωση των υπηρεσιών μετανάστευσης-παλιννόστησης  στις χώρες αποστολής»[2]. Έρευνα, η οποία έχει ξεχαστεί αλλά διαφωτίζει πλήρως τα σχετικά ζητήματα για την οργάνωση της ΓΓΑΕ και τα προβλήματα που εμποδίζουν να αναπτύσσει δραστηριότητες και να παρεμβαίνει αποτελεσματικά  σε όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων για τον απόδημο Ελληνισμό. Αρμοδιότητες που βρίσκονται διεσπαρμένες  και κατανεμημένες σε πλήθος καθ` ύλην αρμόδιων φορέων.
Σε γενικές γραμμές, αυτά είναι τα ζητήματα της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων των συναρμόδιων φορέων στη ΓΓΑΕ, ή διαζευκτικά, ελλείψει δυνατοτήτων μεταφοράς τους,  η ενίσχυση του ρόλου της ΓΓΑΕ ως συντονιστικού φορέα των συναρμόδιων φορέων για τα θέματα των αποδήμων.
Η ΓΓΑΕ, απ` ό,τι είναι γνωστό σε όσους έχουν συνδεθεί με τη λειτουργία της,  δημιουργήθηκε με στόχο την συγκέντρωση των υπηρεσιών για τα θέματα των αποδήμων σε ένα ενιαίο φορέα, ή ελλείψει τέτοιας δυνατότητας να ασκεί συντονιστικό ρόλο των συναρμόδιων φορέων που χειρίζονται θέματα των αποδήμων.
Ωστόσο, ο στόχος αυτός παρέμεινε χωρίς κατάλληλες θεσμικές ρυθμίσεις  και εκ των πραγμάτων αντικειμενικά δύσκολο να εκπληρώσει, περιοριζόμενη να ενεργεί αποφαστικά κυρίως για τα θέματα εκείνα που έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες. Ως έχουν τα πράγματα, η ΓΓΑΕ έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες για ένα μικρό μόνο μέρος θεμάτων από το σύνολο των θεμάτων για τους απόδημους. Από το σχετικά μεγάλο φάσμα αρμοδιοτήτων, όπως έχει επισημανθεί από την προαναφερόμενη έρευνα, η ΓΓΑΕ έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες «μόνο στους τομείς της οργάνωσης των αποδήμων, φιλοξενίας, πληροφόρησης και πολιτιστικής ταυτότητας» (σ. 480. ). Στα θέματα που σχετίζονται με τους απόδημους και είναι σε άλλα υπουργεία, ο οργανισμός της ΓΓΑΕ προβλέπει «συναρμοδιότητα και συνυπογραφή». Για την άσκηση της συναρμοδιότητας και συνυπογραφής, στην εν λόγω μελέτη είχε διατυπωθεί η αμφιβολία κατά πόσο ο οργανισμός της ΓΓΑΕ θα μπορούσε να εξασφαλίσει την «συναπόφαση» χωρίς επιπλέον νομοθετική κάλυψη (ό.π.). Αμφιβολία η οποία  αναδείχθηκε σε  πραγματική προγραμματική δυσκολία να επιτύχει να συντονιστεί αποτελεσματικά με τους συναρμόδιους φορείς.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η ΓΓΑΕ μπόρεσε να παράγει απρόσκοπτα έργο  στους τομείς που ευτύχησε να έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες. Σε αυτούς τους τομείς έχει επιτελέσει αναμφίβολα αποδεδειγμένα σημαντικό έργο, χωρίς παρά ταύτα να αποφύγει επικρίσεις. Κατά το πλείστον πάντως άστοχες και ατεκμηρίωτες, ηθελημένα για κομματικές σκοπιμότητες ή αθέλητα, ελλείψει επαρκούς πληροφόρησης.
Με αυτά τα δεδομένα, θεωρούμε ότι έχει νόημα ένα διάλογος αποφορτισμένος από κομματικές, όσο και από συντεχνιακές σκοπιμότητες του προσωπικού που συνδέεται με τη λειτουργία της ΓΓΑΕ. Ειδικά δε εκείνων που φωτογραφίζει η σχετική πρόταση ως «κλαδικούς» υψηλά ιστάμενους και κατ` αποκλειστικότητα δικαιούχους να  αναλάβουν στο εξής την διοίκηση της. Οι οποίοι, αν αναλύσει κανείς τη σχετική πρόταση,  φαίνεται να κινούνται με  «προγραμματική» μεθοδικότητα, να αποτρέψουν τη διοίκηση της ΓΓΑΕ από προσωπικότητες της δημόσιας ζωής από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει και έχει νόημα, ένας διάλογος που θα εστιάζεται κατ` εξοχήν στα επίμαχα οργανωτικά θέματα και προβλήματα, που έχουν αναδυθεί από την προαναφερόμενη έρευνα. Έρευνα, η οποία την εποχή που διεξήχθη, ας σημειωθεί, θεωρούσε ως επιβεβλημένη την αναβάθμιση της ΓΓΑΕ, σε αυτοτελές Υπουργείο, με Υπουργό και Γενικό Γραμματέα. Πράγμα, που θεωρούσε ότι υπαγορευόταν λόγω του πολυδιάστατου αντικειμένου της, της γεωπολιτικής σημασίας των αποδήμων για την προστασία των εθνικών και οικονομικών συμφερόντων της Ελλάδας, αλλά και της μεγάλης σχετικά δημογραφικής αναλογίας των αποδήμων (ό.π., σ. 494).
Τετάρτη, 20 Μαΐου 2020
[1]Τίτλοι και σχετικά στοιχεία: «Ο Ελληνισμός της Διασποράς: Σχόλια κι επισημάνσεις με άξονα τη σημασία του ως ΄Εθνικού Κεφαλαίου’ »:https://drive.google.com/file/d/0B27cwjLxgoRQTDh5dlIwMWJuRXc/view
«Ενστάσεις για τις αντιφάσεις και τα ελλείμματα στις σχέσεις με την Ομογένεια»:
[2] Βλ. Ν. Πετρόπουλος, 1990, «Η οργάνωση των υπηρεσιών της μετανάστευσης-παλιννόστησης στις χώρες αποστολής», στο Πρόγραμμα Ερευνών Αποδημίας Παλιννόστησης του Ελληνικού Πληθυσμού. Εισαγωγικές Προσεγγίσεις, τ. Α΄ έκδ. της ΓΓΑΕ, 1990.

 
Copyright © 2014 AthensIn. Designed by OddThemes