ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πέμπτη 12 Απριλίου 2018

FT: Ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα

«Είναι απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα», γράφει ο επικεφαλής πολιτικός αναλυτής των Financial Times (FT) Φίλιπ Στίβενς, σε άρθρο του με τίτλο: «Τα μεγάλα Μουσεία της Δύσης θα πρέπει να επιστρέψουν τους λεηλατημένους θησαυρούς τους».
«Οι επιμελητές όλων των μεγάλων Μουσείων του κόσμου βρίσκονται σε μια κατάσταση αναταραχής. Ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θέλει να επιστρέψει τους λεηλατημένους θησαυρούς στις πρώην αφρικανικές αποικίες της Γαλλίας.
Οι τεράστιες συλλογές που συγκεντρώθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, το Λούβρο, το Μουσείο του Βερολίνου και, εκτός αυτού, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια πηγή διαμάχης και διεκδικήσεων.
Η ελληνική κυβέρνηση πολέμησε για δεκαετίες για την επιστροφή της ζωοφόρου του Παρθενώνα και η αιγυπτιακή κυβέρνηση για την προτομή της Νεφερτίτης… Η ιστορία, όπως φαίνεται, επιδέχεται διπλή ανάγνωση. Κανείς δεν θα μπορούσε να αντιταχθεί στην αποκατάσταση της κλοπής ιδιοκτησίας, για παράδειγμα, από τον γερμανικό στρατό στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Β' παγκόσμιου πολέμου.
Αλλά τι ισχύει για τους θησαυρούς που κατασχέθηκαν στην Αφρική, σχεδόν έναν αιώνα νωρίτερα; Το σχέδιο του Μακρόν φαίνεται ότι έχει διαβαθμίσεις για να αντιμετωπίσει τέτοιες περιπτώσεις. Η αφρικανική κληρονομιά», υποστηρίζει, «δεν μπορεί να είναι φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά Μουσεία».
«Έχει επιλέξει δύο εμπειρογνώμονες για να καταλήξουν σε ένα σχέδιο. Τουλάχιστον, η πρωτοβουλία του θα ασκήσει ηθική πίεση στα εν λόγω μεγάλα Μουσεία για να εξετάσουν προσεκτικότερα τις συλλογές τους. Τα επιχειρήματα των μεγάλων Μουσείων είναι ισχυρά.
Υπάρχει τεράστια αξία σε μεγάλα Μουσεία όπου η κληρονομιά της ανθρωπότητας μελετάται και θαυμάζεται διαχρονικά. Οι πολιτισμοί βρίσκονται δίπλα-δίπλα -οι πολιτισμοί της Ινδίας και της Περσίας μαζί με αυτούς της αρχαίας Ελλάδας και τα βασίλεια της δυτικής Αφρικής... Σε πολλές περιπτώσεις, οι συλλογές των μεγάλων Μουσείων μπορούν να θεωρηθούν ότι έχουν αποκτηθεί νόμιμα. Ήταν συνηθισμένη πρακτική για τις αρχαιολογικές ανασκαφές να μοιράζονται τα ''ευρήματα'' με τις τοπικές αρχές…
Κανείς, τουλάχιστον, ούτε ο κ. Mακρόν, δεν προτείνει ότι οι αίθουσες του Λούβρου και του Βρετανικού Μουσείου θα πρέπει να εκκενωθούν και κάθε αντικείμενο να επιστραφεί στον τόπο καταγωγής του. Ότι κάθε αρχαιότητα μπορεί να επιστραφεί στην πατρίδα της. Το σημαντικό είναι ότι οι ισχυρισμοί των μεγάλων Μουσείων θα πρέπει να σταθμιστούν ενάντια στα δικαιώματα των λαών των οποίων η κληρονομιά έχει λεηλατηθεί…».
«Κατά τη γνώμη μου, φαίνεται επίσης απολύτως προφανές ότι ο Λόρδος Μπάιρον είχε δίκιο και ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα ανήκουν στην Αθήνα, ανεξάρτητα από τη συμφωνία που έκανε ο Λόρδος Έλγιν με τις τότε οθωμανικές αρχές στην Ελλάδα» καταλήγει το άρθρο του Φίλιπ Στίβενς στους Financial Times.


Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

Οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη ταξιδεύουν στη Νέα Υόρκη στο St. Ann’s Warehouse, από 2 έως 13 Μαΐου

Ύστερα από τις sold out παραστάσεις τους σε Επίδαυρο και Αθήνα, το 2016, με live streaming, όπου συνδέθηκαν 44.000 υπολογιστές από 110 χώρες, οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, πετούν στη Νέα Υόρκη, για να παρουσιαστούν στο St. Ann’s Warehouse, στο Μπρούκλιν, από τις 2 έως τις 13 Μαΐου.

«Η Ελλάδα στα καλύτερά της»
Έχοντας ως βασικό άξονα την εξαγωγή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και την υποστήριξη Ελλήνων δημιουργών, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεχίζει την εκτός συνόρων δράση της. Στα οκτώ χρόνια λειτουργίας της, περισσότερες από 40 ελληνικές παραγωγές θεάτρου, χορού και μουσικής έχουν ήδη ταξιδέψει εκτός Ελλάδας.
«Η Ελλάδα στα καλύτερά της. Σε αυτήν τη φράση, συμπυκνώνεται η αποστολή του Ιδρύματος Ωνάση, ειδικά όταν λειτουργούμε εκτός των ελληνικών συνόρων» σημειώνει η διευθύντρια πολιτισμού του Ιδρύματος, Αφροδίτη Παναγιωτάκου. «Στόχος μας παραμένει πάντα η απελευθέρωση δυνάμεων, ώστε να συντελούμε στη διαμόρφωση κοινωνιών απαρτιζόμενων από αφυπνισμένους πολίτες. Ο πολιτισμός, η υγεία, η παιδεία είναι τα οχήματα αυτής της αποστολής. Μέσω των τεχνών, επιχειρούμε όχι μόνο να παράγουμε πολιτισμό, αλλά και να αλλάζουμε τον πολιτισμό, να αλλάζουμε την κουλτούρα μας.

Οι “Όρνιθες” του Αριστοφάνη, μέσα από τα μάτια του Νίκου Καραθάνου, έρχονται να μιλήσουν για μια κοινωνία ουτοπική, μια κοινωνία ανέφικτη. Έρχονται, για να κινήσουν τη σκέψη και το συναίσθημα προς τις ιδέες της δημοκρατίας, της ελευθερίας, της ισοτιμίας, του οράματος, για το οποίο πάντα αξίζει να αγωνιζόμαστε. Για όλα αυτά που είναι βαθιά ανθρώπινα σε ό,τι αφορά στην προσωπική σφαίρα του καθενός, αλλά και τρομερά ευρεία σε ό,τι αφορά στην κοινωνική διάστασή τους.
Στο Ίδρυμα Ωνάση, θέλουμε να σκεφτόμαστε και να πράττουμε ως ενεργοί πολίτες. Επιδιώκουμε την εκκίνηση συζητήσεων που μας βγάζουν από τη ζώνη της ασφάλειάς μας, που μάς κάνουν να συνειδητοποιούμε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο. Σε καιρούς σαν κι αυτούς, καλούμαστε να εργαστούμε όλοι, ώστε να βρεθεί στο κέντρο των μικρών και των μεγάλων αποφάσεων ο ίδιος ο άνθρωπος».

«Έμειναν χαραγμένα στη μνήμη μου για πολύ καιρό»
Με τη σειρά της, η καλλιτεχνική διευθύντρια του St. Ann’s Warehouse, Susan Feldman, αναφέρει: «Οι “Όρνιθες” διαθέτουν μια άγρια και ανατρεπτική δύναμη, που μου θύμισε το πρώτο ανέβασμα του “Hair”, με το χίπικο μανιφέστο τους και το ανακάτεμα πολύχρωμων ετερόκλητων ηθοποιών και μουσικών σε ρόλους πτηνών και θεών, ανάμεσά τους και έναν παραολυμπιονίκη αθλητή στον ρόλο του Δία. Η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου και ο εκπληκτικός ήχος πτηνών, που δημιουργεί μαζί με τους ηθοποιούς, έμειναν χαραγμένα στη μνήμη μου για πολύ καιρό, αφότου είδα την παράσταση στην Αθήνα».

Μια πτήση στο απίστευτο, μια επανάσταση κοσμογονική
Μπορεί το θέατρο να σε κάνει να πιστέψεις στο απίστευτο, δείχνοντάς σου ένα σύμπαν, όπου αίρονται όλες οι διακρίσεις, όλοι συνυπάρχουν αρμονικά κι ένας νέος ουμανισμός προβάλλει ξαφνικά; «Μαζεύτηκαν τα πουλιά κι έκαναν επανάσταση. Εμείς τι κάνουμε;» αναρωτιέται ο σκηνοθέτης της συγκινητικής αυτής παράστασης. Και εξηγεί: «Μια τελετή, μια παραβολή, μια αλληγορία είναι οι “Όρνιθες” (414 π.Χ.). Δύο Αθηναίοι, ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης, φεύγουν από την πόλη τους. Αναζητούν μια νέα, πιο δίκαιη πολιτεία. Φτάνουν στα δάση. Συναντούν εκεί τον Έποπα, έναν άνθρωπο που έχει μεταμορφωθεί σε πουλί, και τον πείθουν να καλέσει και τα άλλα πουλιά. Μαζί, χτίζουν μια νέα πόλη πάνω από τα σύννεφα, τη Νεφελοκοκκυγία. Σιγά σιγά, όλοι μεταναστεύουν εκεί: άνθρωποι, θεοί, ημίθεοι, ζώα, τέρατα - όλοι! Ο Αριστοφάνης μάς μιλά, λοιπόν, για μια πτήση στο απίστευτο. Για μια επανάσταση κοσμογονική. Για το Big Bang, για την έκρηξη, από την οποία γεννιούνται τα πάντα».

Ρομαντικός όσο και καίριος, ο Νίκος Καραθάνος στήνει τους “Όρνιθες” από τη σάρκα, τα οστά, τα οράματα και τις ιδιοσυγκρασίες των ηθοποιών του, αλλά και τις δικές του εμμονές. Παίρνοντας αποστάσεις τόσο από την παρελθοντική παραστασιογραφία, όσο και από τη φιλολογία, αποκαλύπτει το τραγικό που βρίσκεται εγκιβωτισμένο στο κωμικό και αντικρίζει έναν Αριστοφάνη μύστη στο θαύμα, εγγυητή μιας τελετουργίας επανασύνδεσης θεατών και ηθοποιών με τα μεγάλα μυστήρια του κόσμου τούτου: τη φύση, τον εαυτό μας, την ουσία της ύπαρξης και, δη, της συνύπαρξης, την άρση όλων των «μη», τη συμφιλίωση, την ισότητα, την ομόνοια, την κοινότητα.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιάννης Αστερής, σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος, διασκευή: Νίκος Καραθάνος, Γιάννης Αστερής, σκηνικά - κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου, φωτισμοί: Σίμος Σαρκετζής, κίνηση: Amalia Bennett, βοηθός σκηνοθέτης: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, βοηθός σκηνοθέτη: Ιωάννα Μπιτούνη, βοηθοί σκηνογράφου: Δημήτρης Αγγέλης, Ευαγγελία Θεριανού, Μυρτώ Κοσμοπούλου, Μυρτώ Λάμπρου, βοηθός μουσικής: Βασίλης Παναγιωτόπουλος, βοηθοί παραγωγής: Πάνος Σβολάκης, Τζέλα Χριστοπούλου, hair design: Χρόνης Τζήμος, μακιγιάζ: Αλεξάνδρα Μυτά, ειδικές κατασκευές κοστουμιών: Δήμητρα Καίσαρη, Αφροδίτη Πουρνάρη, επιδιορθώσεις κοστουμιών: Λένα Παπαμιχαήλ, κατασκευή δέντρων: Σωκράτης Παπαδόπουλος, Στέφανος Γραμμένος, Δάφνη Ηλιοπούλου, κατασκευή σκηνικού: Lazaridis Scenic Studio, ηχοληψία: Κωστής Παυλόπουλος, υπεύθυνος σκηνής: Γιάννης Κρητικός, μετάφραση στα αγγλικά: Ορφέας Απέργης, συμπαραγωγή του St. Ann’s Warehouse και της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση.


Ερμηνεία: Μαρία Διακοπαναγιώτου, Βασιλική Δρίβα, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή, Έκτορας Λιάτσος, Χρήστος Λούλης, Γρηγορία Μεθενίτη, Amalia Bennett, Κώστας Μπερικόπουλος, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Φοίβος Ριμένας, Μιχάλης Σαράντης, Γιάννης Σεβδικαλής, Άρης Σερβετάλης, Έλενα Τοπαλίδου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Χάρης Φραγκούλης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη. Παίζουν ζωντανά οι μουσικοί: Σοφία Ευκλείδου, Μιχάλης Καταχανάς, Δημήτρης Κλωνής, Βασίλης Παναγιωτόπουλος, Δημήτρης Τίγκας.

Επιστημονικό Συμπόσιο για την ανεξάρτητη εικαστική δημιουργία στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Με στόχο την ανάπτυξη ουσιαστικού διαλόγου μεταξύ όλων των συμμετεχόντων, ώστε να μπορεί να ανατροφοδοτεί το παρόν και το μέλλον και να συμβάλει στις εξελίξεις στον χώρο του πολιτισμού, των τεχνών και της εκπαίδευσης, το διήμερο Επιστημονικό Συμπόσιο, με θέμα «Όψεις της ανεξάρτητης εικαστικής δημιουργίας στην Ελλάδα του σήμερα», διοργανώνεται από τον Ορίζοντα Γεγονότων.
Κίνητρο του Ορίζοντα Γεγονότων είναι η αξιοποίηση της δεκάχρονης εικαστικής δράσης του και της γενικότερης αναζήτησης γύρω από τον σύγχρονο πολιτισμό. Με την ανάδειξη - παρουσίαση όψεων της ανεξάρτητης εικαστικής σκέψης και δημιουργίας στην Ελλάδα του σήμερα, επιδιώκει τη χαρτογράφηση και δικτύωση των καλλιτεχνών στο εσωτερικό, όσο και στο διεθνές περιβάλλον.
Το συμπόσιο θα πραγματοποιηθεί στις 13 και 14 Απριλίου, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας (λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή), από τις 11 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα, με ελεύθερη είσοδο, με τη συμμετοχή καλλιτεχνών, εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων τέχνης και ανεξάρτητων καλλιτεχνικών ομάδων, Οργανισμών και φορέων, το επιστημονικό και διδακτικό προσωπικό της Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, θεωρητικούς και ερευνητές στους τομείς της τέχνης, της παιδαγωγικής, της φιλοσοφίας, της κοινωνιολογίας και εν γένει των ανθρωπιστικών επιστημών. Το υλικό που θα προκύψει από το συμπόσιο θα δημοσιευθεί
Οι εισηγήσεις θα έχουν τη μορφή 15λεπτων παρουσιάσεων ή ανακοινώσεων τοίχου (posters), με παρουσιάσεις εικαστικών δράσεων, ανάπτυξη συζήτησης και παράλληλα εργαστήρια.

Αντιπροσωπευτικές θεματικές ενότητες
- Όψεις της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής έκφρασης και χειρονομίας.
- Χώροι πολλαπλής καλλιτεχνικής δράσης και ο ρόλος τους στην παραγωγή πολιτισμού.
- Η ανεξάρτητη εικαστική γλώσσα, η σχέση της με την κοινωνία και η πολιτική και οικονομική της διάσταση.
- Ανεξάρτητη τέχνη, επιμελητές, συλλέκτες και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η αγορά της τέχνης στην Ελλάδα του χτες και του σήμερα.
- Τέχνη, εκπαίδευση, μνήμη, αστικός σχεδιασμός και κοινωνία. Δημιουργική μάθηση. Σύνδεση του σχολείου με όψεις του πολιτισμού.

Στα πλαίσια του προγράμματος του Συμποσίου θα κάνει θεωρητική εισήγηση ο Κώστας Ευαγγελάτος.
Ομάδα εργασίας του Συμποσίου
Κωνσταντίνος Αγγέλου (εικαστικός, εκπαιδευτικός), Μαρία Δουκάκη (εικαστικός, εκπαιδευτικός, συγγραφέας), Τζίμης Ευθυμίου (εικαστικός, εκπαιδευτικός, συγγραφέας), Λυδία Μαργαρώνη (εικαστικός), Κλεοπάτρα Μουρσελά (εικαστικός, εκπαιδευτικός, συντονίστρια της μονάδας «Τέχνες» του ΙΕΠ), Δέσποινα Πανταζή (εικαστικός), Κωνσταντίνος Στουπάθης (μουσειολόγος, συντηρητής έργων τέχνης), Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου (φωτογράφος).
Πληροφορίες

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: λεωφ. Καλλιρρόης και Αμβρ. Φραντζή - Αθήνα, τηλ.: 211 1019000.

«Black Panther»: 3η πιο εμπορική ταινία όλων των εποχών στις ΗΠΑ

Η ταινία «Black Panther» (Μαύρος Πάνθηρας) είναι δίχως αμφιβολία το χολιγουντιανό φαινόμενο της χρονιάς καθώς κατέρριψε ένα ακόμη ρεκόρ, εκθρονίζοντας τον «Τιτανικό» από την 3η θέση των πιο εμπορικών ταινιών όλων των εποχών στις ΗΠΑ. 

Η ταινία που πριν από έναν περίπου μήνα έσπασε το φράγμα του ενός εκατομμυρίου δολαρίων στους κινηματογράφους παγκοσμίως, συνεχίζει τη σαρωτική της πορεία. Ξεπέρασε τα 659.5 εκατ. δολάρια σε εισπράξεις στις ΗΠΑ και πέρασε στην 3η θέση της λίστας με τις πιο εμπορικές ταινίες που έχουν προβληθεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αφήνοντας πίσω τον πολυβραβευμένο «Τιτανικό» του Τζέιμς Κάμερον. 

Τις δύο πρώτες θέσεις της λίστας κατέχουν οι ταινίες «Star Wars: The Force Awakens» (936.7 εκατ. δολάρια) και  «Avatar» (760.5 εκατ. δολάρια), με τους ειδικούς να εκτιμούν, ωστόσο, πως παρά την εκκωφαντική του επιτυχία, το «Black Panther» θα είναι δύσκολο τις να ξεπεράσει.
Ήρωας της περιπέτειας επιστημονικής φαντασίας της Marvel, που σκηνοθετεί ο Ράιαν Κούγκλερ, είναι ο Τ’ Τσάλα, ο οποίος, μετά τον θάνατο του πατέρα του που ήταν βασιλιάς ενός τεχνολογικά εξελιγμένου, αλλά απομονωμένου αφρικανικού κράτους, επιστρέφει στην πατρίδα του, για να αναλάβει τη θέση του.

Όταν ένας παλιός ισχυρός εχθρός επανεμφανίζεται απειλώντας ολόκληρο τον πλανήτη, πρέπει να απελευθερώσει όλη τη δύναμη του Μαύρου Πάνθηρα, προκειμένου να τον αντιμετωπίσει και να τον συντρίψει. Παίζουν οι Τσάντγουικ Μπόσμαν, Μάικλ Μπ. Τζόρνταν, Λουπίτα Νιόνγκο, Άντι Σέρκις, Μάρτιν Φρίμαν, Άντζελα Μπάσετ και Φόρεστ Γουίτακερ.


Η παράσταση «Αναζητώντας τον Αττίκ» επιστρέφει ανανεωμένη

Αναβιώνοντας τη θρυλική «Μάντρα» του Αττίκ, το έπος ζωής του Κλέωνα Τριανταφύλλου και της γενιάς του, η μουσική παράσταση «Αναζητώντας τον Αττίκ», που, το 2012, αναδείχτηκε από χιλιάδες θεατές σε παράσταση της χρονιάς, επιστρέφει ανανεωμένη στο θέατρο Παλλάς (Βουκουρεστίου 5), από τις 13 Απριλίου.

Σε σκηνοθεσία και χορογραφία της Σοφίας Σπυράτου, η παράσταση είναι εμπλουτισμένη με νέα κείμενα και τραγούδια, καρπό συστηματικής ιστορικής και μουσικής έρευνας με τη γνώση και το κύρος του Λάμπρου Λιάβα, ενώ τα ευφυή στιχουργικά ιντερμέδια υπογράφει ο Γιάννης Ξανθούλης.
Πρόκειται για μία γοητευτική παράσταση, που προσκαλεί το σημερινό κοινό να αναβαπτιστεί σε ακριβές μνήμες και αισθήσεις που σφράγισαν την ευαισθησία μας. Μια χορταστική μουσικοχορευτική αναδρομή χωρίς διάθεση «ρετρό», αλλά με πολύ χιούμορ, σαρκασμό, τρυφερότητα και συγκίνηση. Με μελωδίες και στίχους που επηρέασαν όλους τους κατοπινούς δημιουργούς και συντρόφευσαν γενιές ολόκληρες στους έρωτες, τις χαρές και τις λύπες τους -«Ζητάτε να σας πω», «Παπαρούνα», «Τα νιάτα», «Είδα μάτια», «Τα τελευταία γιασεμιά» κ.ά.

O Αττίκ και η εποχή του, ήχοι, φωνές, όργανα και μουσικές εξαίσιες, μορφές ενός ιδανικού θιάσου. Η «Μάντρα», η μουσική αυλή των θαυμάτων. Η «μεγάλη τέχνη των μικρών τραγουδιών» που εξακολουθεί να εμπνέει.

Ταυτότητα παράστασης
Μουσική έρευνα - κείμενα: Λάμπρος Λιάβας, σκηνοθεσία - χορογραφία: Σοφία Σπυράτου, στιχουργικά ιντερμέδια: Γιάννης Ξανθούλης, ενορχήστρωση - μουσική διεύθυνση: Θόδωρος Κοτεπάνος, σκηνικά - κοστούμια: Μανόλης Παντελιδάκης, σχεδιασμός φωτισμού: Λευτέρης Παυλόπουλος, παραγωγή: Μιχάλης Αδάμ. Πρωταγωνιστούν (με αλφαβητική σειρά): Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Μίνως Θεοχάρης, Αντώνης Καφετζόπουλος, Νάντια Κοντογεώργη, Κατερίνα Παπουτσάκη, Άκης Σακελλαρίου, Ζωζώ Σαπουντζάκη. Μαζί τους, οι: Δημήτρης Γαλάνης, Δημήτρης Γκοτσόπουλος, Χλόη Μάντζαρη, Τζωρτζίνα Παλαιοθόδωρου.

Πληροφορίες

Θέατρο Παλλάς: Βουκουρεστίου 5 - Αθήνα, τηλ.: 210 3213100. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή: 19.30, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 20.30. Τιμές εισιτηρίων: VIP: 80 ευρώ, διακεκριμένη ζώνη: 50 ευρώ, Α΄ ζώνη: 30 ευρώ, Β΄ ζώνη: 20 ευρώ, Γ΄ ζώνη: 15 ευρώ, Δ΄ ζώνη: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου, τηλεφωνικά: 211 8005141, ομαδικές κρατήσεις: 211 8005141, ηλεκτρονικά: viva.gr.

Κυριακή 8 Απριλίου 2018

Έφυγε από τη ζωή ο σκιτσογράφος Βαγγέλης Παυλίδης

Πέθανε τα ξημερώματα, σε ηλικία 74 ετών, ο σκιτσογράφος Βαγγέλης Παυλίδης, ιδιαίτερα γνωστός στο αναγνωστικό κοινό από την πολύχρονη συνεργασία του με την εφημερίδα «Βήμα» και άλλες αθηναϊκές εφημερίδες.
Ο Βαγγέλης Παυλίδης είχε, επίσης, έντονη δραστηριότητα σε κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό επίπεδο στο νησί της Ρόδου, όπου στο παρελθόν είχε εκλεγεί δημοτικός σύμβουλος, ενώ τη δεκαετία του 1970 είχε διατελέσει μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ.
H κηδεία του θα γίνει την Τρίτη 10 Απριλίου, στις 3 το μεσημέρι, στο Κοιμητήριο Αγίου Δημητρίου (παλαιό νεκροταφείο), στην πόλη της Ρόδου.
Τη θλίψη τους για τον θάνατο του σκιτσογράφου εξέφρασαν τόσο ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, όσο και ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης.
«Ο Βαγγέλης Παυλίδης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σκιτσογράφους της σύγχρονης εποχής, με διακριτό στίγμα και σημαντικές διεθνείς διακρίσεις» ανέφερε ο κ. Τσίπρας, σε ανάρτηση του στο Twitter.
«Οι ευρηματικές ιχνογραφίες του θα μας θυμίζουν τη μοναδική ματιά του στις πολιτικές εξελίξεις, με στόχο, όπως ο ίδιος έλεγε, να υπηρετήσει την πιο ασεβή και αυθάδη από τις τέχνες, που στο στόχαστρό της έχει πάντα την εξουσία -την κάθε εξουσία» κατέληξε ο Πρωθυπουργός.

Στο αυτοβιογραφικό σημείωμα, που υπάρχει στην προσωπική του ιστοσελίδα, οι βασικοί σταθμοί της ζωής του Βαγγέλη Παυλίδη περιγράφονται ως εξής:
«Το ταλέντο του στην “ιχνογραφίαν”, που τόσο νωρίς έγινε φανερό - σε άμεσο συνδιασμό με τις άλλες ιδιότητες της προσωπικότητάς του- του επεφύλαξε όχι μόνο επαίνους αλλά και μπόλικες σφαλιάρες. Μέχρι σήμερα η ιστορία δεν έχει καταγράψει δάσκαλο που του αρέσει να τον γελοιογραφούν οι μαθητές του, σε μαυροπίνακα ή χαρτί. Ήταν όμως τα ίδια αυτά χαραχτηριστικά που αργότερα ώθησαν τον Ευάγγελο Παυλίδη να γίνει ο σκιτσογράφος Bαγγέλης Παυλίδης. Να υπηρετήσει δηλαδή την πιο ασεβή και αυθάδη απο τις τέχνες, που στο στόχαστρό της έχει πάντα την εξουσία -την κάθε εξουσία.

Το 1971, στην καρδιά της Χουντικής κυριαρχίας, έχοντας βρεί στην πολιτική τις απαντήσεις στα ερωτήματα που τον απασχολούσαν τις ημέρες του χιπισμού, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του σκιτσογράφου απο την αθλητική OΜΑΔΑ και, αμέσως μετά, απο ΤO ΒΗΜΑ. Aπο τότε, έχει συνεργαστεί με την EΛEYΘEPOTYΠIA, τις 24 ΩPEΣ, και από το 1989 μεχρι το 2010 πάλι με TO BHMA. Συνεργάστηκε ακόμα και με τον TAXYΔPOMO, τη ΘEΣΣAΛONIKH, τις 24ΩΡΕΣ και την EΞOPMHΣH.
Aπό το 1983 είχε στραφεί και προς την εικονογράφηση παιδικών, κυρίως βιβλίων. Σε συνεργασία με τον τότε τετραετή γιο του Σάββα, έγραψε και εικονογράφησε τις “Ιστορίες του Φάρου”, το 1987. Το 1999 εκδόθηκε το βιβλίο του “Ρόδος 1309-1522, μια Ιστορία”. Έχουν εκδοθεί τέσσερα άλμπουμ με σκίτσα του.
Aτομικά είχε εκθέσει στο Όσλο το 1978, στο Kαλλιτεχνικό Πνευματικό Kέντρο "ΩPA" στην Αθήνα το 1987, στο Μουσείο των Iπποτών του Τάγματος του Αγ. Ιωάννη στο Λονδίνο το 1999, στην Rosas της Ισπανίας το 2000, στo Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης στη Pόδο το 2012 και σε διάφορες πόλεις της Eλλάδας.

Tο 1976, σε σχετική έρευνα του Μουσείου του Xιούμορ και της Σάτιρας του Gabrovo, στην οποία πήραν μέρος 846 σκιτσογράφοι καθώς και εφημερίδες από 78 χώρες, αναδείχτηκε ανάμεσα στους "100 καλύτερους σύγχρονους σκιτσογράφους". Tο 1990 επιλέχτηκε, μαζί με άλλους 49 σκιτσογράφους, για την έκθεση "KARIKATUR-EUROPAISCHE KUNSTLER DER GEGENWART", στο Mουσείο WILHELM BUSCH, του Aνόβερου.
Προσκαλεσμένος τιμητικά εξέθεσε εκτός συναγωνισμού, το 1987 στην 8η Mπιενάλε του Gabrovo, το 1992 στο St. Esteve της Γαλλίας και το 1994 στο Ruthdrum της Iρλανδίας, το 2008 στην έκθεση "Η Ανατολή συναντά τη Δύση" στο Gabrovo και το 2010 στη Λισαβόνα. Ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής στα Σκόπια, το 1983, στην Kων/πολη, το 1993, και στη Ρόδο το 2002, 2004, 2006. Ήταν Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής στην έκθεση "TV και Πολιτισμός", Αθήνα 2008.
Έργα του υπάρχουν στο Μουσείο του Xιούμορ και της Σάτιρας του Gabrovo, στην Πινακοθήκη SAMLUNG KARIKATUREN στο Basel, της Eλβετίας, στο Mουσείο WILHELM BUSCH του Aνόβερου, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου και σε ιδιωτικές συλλογές.

Ανδρέας Παπανδρέου, Μελίνα Μερκούρη (Όσλο -1978)
Tο 1994 αναγράφηκε στον τιμητικό πίνακα για την εικονογράφηση της Διεθνούς Eπιτροπής Bιβλίων για τη Nεότητα (ΙBBY), και βραβεύθηκε στη Σεβίλλη της Ισπανίας. Το 2002, το βιβλίο του “Ρόδος 1309-1522, μια Ιστορία”τιμήθηκε απο το CICOP -το Διεθνές Κέντρο για τη Διάσωση της Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς. To 2010, στα πλαίσια των εορτασμών για τα 100 χρόνια της Πορτογαλικής Δημοκρατίας, η διεθνής Έκθεση Κόμικ και Γελοιογραφίας Amadora της Λισαβόνας τον τίμησε ως "εκπρόσωπο της αρχαιότερης Δημοκρατίας στον κόσμο". Το 2012, το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου τον τίμησε "για την διεθνή καλλιτεχνική του προσφορά"».
Ήταν ιδρυτικό μέλος της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων, μέλος της ΕΣΗΕΑ, του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Οργανώσεων Γελοιογράφων (FECO)».
Δήλωση Γιώργου Α. Παπανδρέου
«Ο Βαγγέλης Παυλίδης υπήρξε σημαντικός σκιτσογράφος με ιδιαίτερη ευαισθησία, ένας σύντροφος, αγωνιστής για μια δημοκρατική και προοδευτική Ελλάδα, μα πριν από όλα, ο Βαγγέλης ήταν ένας καλός φίλος. Θα μας λείψει πολύ» ανέφερε σε συλλυπητήρια δήλωσή του ο πρώην πρωθυπουργός Γιώργος Α. Παπανδρέου.

Τη θλίψη της για τον θάνατο του σκιτσογράφου Βαγγέλη Παυλίδη εξέφρασε η ΕΣΗΕΑ με ανακοίνωσή της στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρει:  Πλείστες οι διεθνείς διακρίσεις για τον Βαγγέλη Παυλίδη, έναν συνάδελφο που κατέκτησε την κορυφή στο είδος του και τίμησε το επάγγελμα όσο λίγοι. Υπήρξε πνεύμα διαρκώς ανήσυχο, ιδρυτικό μέλος της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων, μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας και της Διεθνούς  Ομοσπονδίας Οργανώσεων Γελοιογράφων (FECO) ενώ εξελέγη και δημοτικός σύμβουλος στην ιδιαίτερη πατρίδα του τη Ρόδο, τον τόπο που αγάπησε βαθιά ως το τέλος της ζωής του.
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ συλλυπείται τους οικείους του και αποχαιρετά τον εξαίρετο συνάδελφο, ο οποίος υπήρξε ένας από τους πιο γνωστούς και πετυχημένους σκιτσογράφους της γενιάς του, καθώς με τη διεισδυτική του ματιά καυτηρίαζε τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα με απαράμιλλο τρόπο.


Σάββατο 7 Απριλίου 2018

Αλλαγή φρουράς – Κλέλια Χαρίση

Αυτή η δίγλωσση έκδοση (ελληνικά – αγγλικά) απευθύνεται σε όσους αγαπούν τη γραφή, τη «γραφή της ψυχής», και καλεί τους αναγνώστες να κάνουν το ταξίδι της ανάγνωσης, το οποίο θα τους χαρίσει τη χαρά της ανακάλυψης. Το έργο του εξωφύλλου είναι του Νεκτάριου Αποσπόρη.
Η ποιητική συλλογή περιλαμβάνει στίχους που μελοποιήθηκαν και ερμηνεύτηκαν από εξαιρετικούς σύγχρονους δημιουργούς, όπως ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Λάκης Παπαδόπουλος, η Κρινιώ Νικολάου, η Τζώρτζια (ΜΠΛΕ), η Ζωή Τηγανούρια.

Η ποιήτρια
Η Κλέλια Χαρίση γεννήθηκε στην Ιταλία και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Οικονομικά στη Φερράρα και Ειδική Φυσική Αγωγή στο ΑΠΘ. Ξεκίνησε την καριέρα της στη δημοσιογραφία το 2007 ως κεντρική παρουσιάστρια της εκπομπής «Αποστολή» στην ΕΡΤ3. Ακολούθησαν συνεργασίες µε την ΕΡΤ3, όπως το «ΘΕΣτηΝΙΚΗ» και ο «Ποδηλάτης του κόσμου». Ανέλαβε πρόεδρος του ραδιοφωνικού σταθμού Alpha 96.5 και του τηλεοπτικού Channel 9. Παράλληλα, αρθρογράφησε σε αξιόλογες εφημερίδες, όπως το Παρασκήνιο και η Ελευθεροτυπία. Αποτέλεσε πρέσβειρα της ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΣΤ της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρίας για τον καρκίνο του μαστού. Είναι διευθύντρια λόγου και τέχνης του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και νήσων.
Εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές Στέγη Αναζητήσεων και Μετανάστης η Ελπίδα. Ποιήματά της και στίχοι μελοποιήθηκαν και ερμηνεύτηκαν από μεγάλους δημιουργούς, όπως ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, η Κρινιώ Νικολάου, ο Λάκης Παπαδόπουλος, η Τζώρτζια Κεφαλά (ΜΠΛΕ) και η Ζωή Τηγανούρια. Έχει βραβευτεί από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών και από την Αμφικτυονία Ελληνισμού σε πανελλήνιους και παγκόσμιους ποιητικούς διαγωνισμούς. Αποτέλεσε μέλος της Α΄ κριτικής επιτροπής Αθηνών του 35ου Πανελλήνιου διαγωνισμού ποίησης της ΠΕΛ. Το 2017 η ποίησή της συμπεριλαμβάνεται στον 29ο τόμο της Μεγάλης Εγκυκλοπαίδειας του Χάρη Πάτση: Η Νεοελληνική Λογοτεχνία από το Βυζάντιο μέχρι σήμερα. Σήμερα είναι πρέσβειρα της εκστρατείας LET’S ΠΑΠ της HeCPA για την πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
Ταυτότητα


Πληροφορίες έκδοσης: Εκδόσεις Ιανός, Μάρτιος 2018, Σελίδες: 144, Διαστάσεις: 16×24, ISBN: 978-618-5141-43-1
 
Copyright © 2014 AthensIn. Designed by OddThemes