ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2019

«Εξεικονίσεις Art - Est» στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά


Έκθεση εικαστικών έργων του ζωγράφου, λογοτέχνη και θεωρητικού τέχνης Κώστα Ευαγγελάτου, με τίτλο: «Εξεικονίσεις Art- Est», εγκαινιάζεται την Πέμπτη 28 Μαρτίου, στις 7.30 το απόγευμα, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά [Φίλωνος 29, κτήριο παλαιού ταχυδρομείου].

Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο εικαστικό φάσμα με χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη που παρουσιάζονται σε τρεις ενότητες.

Η πρώτη ενότητα περιλαμβάνει  έργα  που εκτέθηκαν τον Νοέμβριο του 2018 στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών- Ίδρυμα Βούρου- Ευταξία. Η δεύτερη ενότητα περιλαμβάνει διαχρονική παρουσίαση προσωπογραφιών και σωματογραφιών που έχουν φιλοτεχνηθεί εκ του φυσικού και η τρίτη ενότητα πρόσφατες ανέκθετες ζωγραφικές συνθέσεις του με εννοιολογικά στοιχεία και ανθέμια.

Ο Κώστας Ευαγγελάτος ανιχνεύει κάθε πτυχή φυσικού ή τεχνητού υλικού στοιχείου, αναζητεί μορφές, εμπνέεται ιδέες, επεξεργάζεται με την ευαισθησία του την ύλη και αποτυπώνει εικόνες αποκαλύπτοντας και αναδεικνύοντας τις ενυπάρχουσες αισθητικές δυνητικές αξίες. Η αντιληπτικότητά του δέχεται πολλαπλούς κραδασμούς, συλλαμβάνει αισθητικούς προβληματισμούς και η δημιουργικότητά του απλώνεται σε πολύπλευρους πειραματισμούς.

Με αφετηρία τη φυσική ζωγραφική οδηγείται σ’ ένα ιδιαίτερα ευρύ πεδίο πολυδύναμων επιρροών, αντλεί εικαστικές πληροφορίες, προβάλλει υποκειμενικές συλλήψεις. Με τέτοιο εξοπλισμό διαπλέει τα πελάγη των αισθητικών του πεδίων και των συναισθηματικών του φορτίσεων. Ο φυσικός χώρος αποτέλεσε την πρώτη πηγή έμπνευσης του καλλιτέχνη. Αλλά εκεί που η έμπνευσή του δρα καταλυτικά είναι η μελέτη του ανθρώπινου σώματος.

Κώστας Ευαγγελάτος - Σωματογραφικό Σύμπλεγμα
Στα προδρομικά φυσικά τοπία και στις σωματογραφίες οι σκληρές γραμμές και οι εμφατικοί, σχεδόν βίαιοι χρωματισμοί περιχαρακώνονται από ισχυρά περιγράμματα. Από εκεί θα προχωρήσει σε αφαιρετικές μορφοποιήσεις και σε γεωμετρικούς σχηματισμούς με έντονη την ανησυχία του καλλιτέχνη για τη διαμόρφωση προσωπικού ιδιώματος. Με τις νεφελογραφίες θα προχωρήσει στη σύνθεση δυναμικών πραγματικών ή ιδεατών τοπίων, υφαίνοντας ορίζοντες και συνάφειες ουρανού και γης, στιγμιότυπα ρευστών ή βίαιων κοσμικών μεταλλαγών σε ονειρικές συνθέσεις.

Κώστας Ευαγγελάτος - Μορφή
Η έκθεση -που θα διαρκέσει έως την 1η Απριλίου- λειτουργεί καθημερινά: 12:00-14:30 και 18:00-21:00, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

«Ο άνθρωπος που γελά» στο Θέατρο Rex


Photo: Elina Giounanli
Το βαθιά πολιτικό έργο του Βικτώρος Ουγκώ «Ο άνθρωπος που γελά», σε μια μουσικοθεατρική σύνθεση του Θοδωρή Αμπαζή, παρουσιάζεται από τις 22 Μαρτίου στο Θέατρο Rex [Πανεπιστημίου 48, Αθήνα].

Το έργο αποκαλύπτεται πίσω από ένα θυελλώδες ειδύλλιο, χάρη στην ιδιοφυή γραφή του κορυφαίου Γάλλου λογοτέχνη. Μια ερωτική υπόθεση ως αφορμή για να βρεθούμε αντιμέτωποι με την ακρότητα της εξουσίας και το αληθινό, αποκρουστικό της πρόσωπο. Μια ξεχωριστή παράσταση από τον συνθέτη και σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή -αναπληρωτή Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, απόρροια της μακρόχρονης έρευνάς του πάνω στο είδος της όπερας και αξιοποιώντας την παράδοση του σύγχρονου μουσικού θεάτρου και του θεάτρου πρόζας.
«Ο άνθρωπος που γελά» δημοσιεύτηκε το 1869, δύο μόλις χρόνια πριν την εξέγερση της Παρισινής Κομμούνας και μπορεί να μην είχε την άμεση απήχηση άλλων έργων του Ουγκώ ωστόσο δεν υπολείπεται  μεγαλείου. Κάθε ζήτημα – κοινωνική ανισότητα, αλλοτρίωση από την επαφή με την εξουσία, πολιτική ευθύνη του ανθρώπου για παρέμβαση, συντριβή του ατόμου έναντι του συστήματος - , λανθάνει και αποκαλύπτεται αριστοτεχνικά πίσω από μια πλοκή που ανάγει τον έρωτα σε κινητήριο δύναμη.

 Ακριβώς με τον ίδιο απροσδόκητο μα ουσιώδη τρόπο, αποκαλύπτεται η υπαρξιακή τραγικότητα του ανθρώπου, όταν υφίσταται τις στρεβλώσεις της εξουσίας. Στην περίπτωσή μας, είναι η μάσκα του εύθυμου σαλτιμπάγκου με το βίαιο και τεχνητό γέλιο του κεντρικού ήρωα. Άλλωστε, ο άνθρωπος που γελά, δεν γελά ποτέ από επιλογή. Το χαμόγελό του αντικατοπτρίζει την παραμόρφωση που επιφέρει η εξουσία με τον πιο ακραίο και ευθύ τρόπο.

Υπόθεση
Λονδίνο, αρχές του 18ου αιώνα. Μια αυστηρά δομημένη, αριστοκρατική κοινωνία με απολύτως διακριτά όρια μεταξύ των τάξεων. Ο πλούτος και η υψηλή θέση στην ιεραρχία προκαλεί αλαζονεία. Ο λαός, άνθρωποι εξαθλιωμένοι, άβουλοι, τρομοκρατημένοι, χωρίς διάθεση για αντίσταση και κάποιες φορές χωρίς ελπίδα. Σε αυτό το σκληρό περιβάλλον, ο Γκουίνπλεϊν, ένας νεαρός άνδρας με παραμορφωμένο πρόσωπο -ένα μόνιμα χαραγμένο χαμόγελο ως εκδίκηση από τον βασιλιά-, βιώνει έναν αγνό και αληθινό έρωτα με την τυφλή Ντία. Η σχέση τους φαίνεται να είναι ό,τι πιο σημαντικό για εκείνον. Ως μέλος ενός θιάσου, σύντομα, θα γίνει διάσημος λόγω της ιδιαιτερότητάς του. Η τύχη, όμως, παίζει τα πιο τρελά παιχνίδια: όταν βρεθεί σε θέση ισχύος και τολμήσει να υψώσει το ανάστημά του θα βρεθεί αντιμέτωπος με την αναλγησία των ισχυρών.

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Ντορέτα Πέππα, διασκευή - λιμπρέτο: Έλσα Ανδριανού, σύνθεση-σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής, σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Ζαμάνης, κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού, χορογραφία: Αγγελική Στελλάτου, φωτισμοί:  Nίκος Σωτηρόπουλος, βοηθός σκηνοθέτης: Ελεάνα Τσίχλη, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου , Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα  Ζαφειροπούλου, Γ΄Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος  Καρδακάρης

Διανομή
Θανάσης Ακοκκαλίδης, Νέλη Αλκάδη,  Διονύσης Βερβιτσιώτης, Θανάσης Βλαβιανός, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Μαρία Δελετζέ, Αντιγόνη Δρακουλάκη, Πάρις Θωμόπουλος, Κώστας Κορωναίος, Ελίτα Κουνάδη, Νέστωρ Κοψιδάς, Δαυίδ Μαλτέζε, Ελένη Μπούκλη, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Εβελίνα Παπούλια, Αρετή Πασχάλη, Αιμιλιανός Σταματάκης, Λυδία Τζανουδάκη, Σπύρος Τσεκούρας, Δήμητρα Χαριτοπούλου, Βαγγέλης Ψωμάς.
ELINA GIOUNANLI
Μουσικοί: Γιάννης Αναστασάκης (κιθάρες), Σοφία Ευκλείδη (τσέλο), Θοδωρής  Κοτεπάνος (πιάνο), Ιάκωβος Παυλόπουλος (κρουστά), Θάνος  Πολυμενέας  Λιοντήρης (κοντραμπάσο).

Ψεύτικη η έκθεση του Banksy στην Αθήνα


Ο Βρετανός καλλιτέχνης δρόμου, μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του, επιβεβαίωσε αυτό που όλοι υποψιαζόμασταν....
Ο Banksy ενημέρωσε πως η έκθεση στην Αθήνα, η οποία είναι αφιερωμένη στο έργο του είναι ψεύτικη, ενώ η διοργάνωση δεν έχει τη συγκατάθεσή του.

Πρόκειται για την έκθεση «The world of Banksy» η οποία φιλοξενείται στην Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων, και σύμφωνα με τον Banksy σε αυτήν δεν υπάρχουν αυθεντικά έργα του, αλλά αντίγραφα και αναπαραστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για αρκετές ακόμα εκθέσεις που λαμβάνουν χώρα αυτόν τον καιρό σε Μόσχα, Μιλάνο, Μαϊάμι και Βερολίνο, σύμφωνα με τον καλλιτέχνη.

«Οι πολίτες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι υπήρξε ένα πρόσφατο κύμα εκθέσεων του Banksy, καμία εκ των οποίων δεν είχε τη συναίνεσή μου. Έχουν όλες οργανωθεί εξ ολοκλήρου χωρίς τη γνώση ή τη συμμετοχή του καλλιτέχνη. Παρακαλούμε να τις μεταχειριστείτε ανάλογα», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Banksy στο μήνυμά του.

Τρίτη 19 Μαρτίου 2019

MySpace: Χάθηκαν 50 εκατομμύρια τραγούδια


Το MySpace, ένα από τα πρώτα και δημοφιλέστερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδίως μεταξύ των νέων μουσικών, προτού επικρατήσει το Facebook, ανακοίνωσε ότι κατά λάθος έχασε αρχεία μουσικής, βίντεο και φωτογραφίες 12 ετών.

Η τεράστια απώλεια συνέβη κατά τη μεταφορά των δεδομένων ενός κεντρικού υπολογιστή-εξυπηρετητή (server), με συνέπεια όλα τα αρχεία που είχαν «ανεβάσει» οι χρήστες έως πριν περίπου τρία χρόνια να χαθούν και μάλλον να μην ξαναγίνουν ποτέ ξανά διαθέσιμα στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, χάθηκαν περίπου 50 εκατομμύρια τραγούδια από 14 εκατομμύρια καλλιτέχνες.

Ορισμένοι καχύποπτοι εξέφρασαν αμφιβολία κατά πόσο επρόκειτο για λάθος ή απλώς το MySpace δεν ήθελε πια να καταβάλει προσπάθεια και κόστος για τη φιλοξενία 50 εκατομμυρίων παλιών MP3.

Το MySpace, που ζήτησε συγγνώμη για την απώλεια, σύμφωνα με το BBC, είχε ιδρυθεί το 2003 και το 2006 είχε προσελκύσει εκατομμύρια χρήστες, με αποτέλεσμα να είναι ο δημοφιλέστερος διαδικτυακός τόπος στις ΗΠΑ, ξεπερνώντας ακόμη και τη μηχανή αναζήτησης της Google.

Το δυνατό «χαρτί» του ήταν ότι αποτελούσε την κατ' εξοχήν πλατφόρμα για το «ανέβασμα» και την προβολή νέας μουσικής, βοηθώντας στην ανάδειξη αρκετών νέων μουσικών όπως η Kate Nash και οι Arctic Monkeys.

Το 2005, το MySpace εξαγοράσθηκε από τη NewsCorp αντί 580 εκατ. δολαρίων και το 2011 πουλήθηκε στη διαφημιστική εταιρεία Specific Media αντί μόνο 35 εκατ. δολαρίων. Αν και οι περισσότεροι το έχουν ξεχάσει πια, μερικοί άνθρωποι το χρησιμοποιούσαν ακόμη ως ψηφιακό αρχείο μουσικής.

Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

«Σπασμένη Ιστορία» του Παύλου Σάμιου στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο


Έκθεση με τίτλο «Broken History - Σπασμένη Ιστορία» του ζωγράφου Παύλου Σάμιου, εγκαινιάζεται την Παρασκευή 15 Μαρτίου, στις 7 το απόγευμα, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο [λεωφ. Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα].

Μια διαφορετική ερμηνεία της ελληνικής ιστορίας και των αρχαίων μύθων επιχειρείται στην έκθεση στην οποία παρουσιάζονται 66 έργα μεγάλων διαστάσεων -μερικά από αυτά ξεπερνούν τα τρία μέτρα, όπου τα σύμβολα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού έχουν πλέον τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ο ζωγράφος επιλέγει ως υπόβαθρο εκτέλεσης των έργων ευτελή υλικά, χαρτοκιβώτια, που ο ίδιος περισυνέλεξε. Αυτά τα χαρτοκιβώτια γίνονται ο καμβάς απεικόνισης αρχαίων συμβόλων, καθώς και γέφυρα μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Αρχαία αγάλματα κατακερματίζονται ζωγραφικά σε διαφορετικά κομμάτια χαρτόνι, προκειμένου να σημάνουν την αποδόμηση αλλά και επαναπροσέγγιση του ιστορικού χρόνου. Η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα δηλώνεται πάνω στα έργα με πολύχρωμα ανεικονικά γκράφιτι, που με σπρέι προσέθεσε ο Σάμιος στο τελείωμα των έργων του.


Στο δεύτερο μέρος της έκθεσης, επιλέγεται η ανασύνθεση των «αρχαίων θραυσμάτων» για να καταλήξει στα «πέτρινα χαμόγελα» σε λευκό μάρμαρο, στο οποίο λαξεύτηκαν τα Παρθενώνεια γλυπτά.

Σε μία τελευταία ενότητα, ο καλλιτέχνης επιλέγει και επεξεργάζεται αντίστοιχα εικονογραφικούς τύπους της βυζαντινής τέχνης. Την έκθεση, η οποία θα διαρκέσει έως τις 15 Ιουνίου, επιμελείται η Μαρία Ξανθάκου.

Τετάρτη 13 Μαρτίου 2019

Το Ίδρυμα Ωνάση δημοσιεύει την ψηφιακή συλλογή του Αρχείου Καβάφη


Το Ίδρυμα Ωνάση ψηφιοποίησε περισσότερα από 2.000 αρχειακά τεκμήρια που είναι πλέον διαθέσιμα σε όλους στην ψηφιακή συλλογή του αρχείου Καβάφη και σύντομα θα εγκαινιάσει έναν χώρο στο κέντρο της Αθήνας που θα φιλοξενεί τη βιβλιοθήκη του Αλεξανδρινού ποιητή, δημιουργώντας ένα οικιστικό τρίγωνο πολιτισμού και παιδείας στο κέντρο της Αθήνας που θα περιλαμβάνει το Αρχείο Καβάφη, την Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, αλλά και το κτήριο του Onassis AiR.

Το αρχείο Καβάφη περιήλθε στη διαχείριση του Ιδρύματος Ωνάση στα τέλη του 2012, εξασφαλίζοντας την παραμονή του στην Ελλάδα και αποφεύγοντας ενδεχόμενο κατακερματισμό του. Σκοπός του αρχείου Καβάφη είναι η προστασία του αρχειακού υλικού που συνδέεται με τον κορυφαίο ποιητή, στόχος ήταν και παραμένει η ανοιχτότητα και η ελεύθερη πρόσβασή του σε κοινό και ερευνητές, καθώς και η διάδοση του διεθνούς χαρακτήρα της ποίησης του Αλεξανδρινού ποιητή, ύστερα από την ψηφιοποίηση και εκ νέου τεκμηρίωσή του στα ελληνικά και στα αγγλικά.

Ο K. Π. Καβάφης, παράλληλα με την έντυπη κυκλοφορία των ποιημάτων του σε τεύχη, συνήθιζε να προσφέρει σε φίλους χειρόγραφα αντίγραφα. Η καλλιγραφική κληρονομιά της γραφής του είναι μοναδική για τα ελληνικά γράμματα, καθώς μέσω αυτής διασώζεται η φθίνουσα διδασκαλία της καλλιγραφίας. Ο σχεδιασμός της γραμματοσειράς του Κ. Π. Καβάφη είναι βασισμένος στο Τετράδιο Σεγκόπουλου. Τον σχεδιασμό ανέλαβε η Ελληνική Ψηφιακή Τυποθήκη και οι γραφίστες Γιάννης Καρλόπουλος και Βασίλης Γεωργίου.

Στην παρουσίαση της νέας ημέρας του αρχείου Καβάφη, μιας νέας ημέρας για τα ελληνικά γράμματα και όχι μόνο, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, έκανε λόγο για τη νέα εποχή του αρχείου, που εκτός από την ελεύθερη πρόσβαση σε όλους, μας επιφυλάσσει άλλη μια έκπληξη «Το Ίδρυμα Ωνάση, θα προχωρήσει σύντομα στη νέα στέγαση του αρχείου σε ένα περιβάλλον που πληροί όλες τις προϋποθέσεις, σε έναν χώρο στο κέντρο της Αθήνας που έχει προκύψει μετά από συγκεκριμένη μελέτη και εκεί θα φιλοξενηθεί η βιβλιοθήκη του ποιητή, τα χειρόγραφα των καβαφικών ποιημάτων, οι έντυπες αυτοσχέδιες εκδόσεις, τα πεζά λογοτεχνικά κείμενα, τα άρθρα, οι μελέτες και οι σημειώσεις του ποιητή, καθώς και το προσωπικό αρχείο του Κ. Π. Καβάφη με πλούσια αλληλογραφία, κείμενα και φωτογραφίες.

Η Εκτελεστική Διευθύντρια & Διευθύντρια Παιδείας του Ιδρύματος Ωνάση Έφη Τσιότσιου μίλησε για τη συγκίνηση και τη χαρά που προκαλεί η ανοιχτότητα σε όλους του αρχείου «ενός κορυφαίου ποιητή, η αξία του οποίου ξεπερνάει την ελληνική διάσταση. Ενός ποιητή, η φωνή του οποίου έχει καταγωγή και μνήμες, αλλά ο αντίλαλός της παγκόσμια εμβέλεια». Έκανε αναφορά στην εννεαμελή Επιτροπή, που εγγυάται την επιστημονική αρτιότητα και τον στρατηγικό σχεδιασμό των δράσεων του αρχείου, καθώς απαρτίζεται από Έλληνες και ξένους πανεπιστημιακούς διεθνούς φήμης, ειδικευμένους στους τομείς της Φιλολογίας, της Νομικής, της Αρχειονομίας, των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών και των Πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και στη θεσμοθέτηση της


Η ιστορία του Αρχείου
Ανάμεσα στα αρχειακά τεκμήρια συγκαταλέγονται χειρόγραφα καβαφικών ποιημάτων καθώς και έντυπες αυτοσχέδιες εκδόσεις αλλά και πεζά λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα και μελέτες του ποιητή. Εντοπίζονται επίσης μεταφράσεις ποιημάτων καθώς και σημειώσεις λογοτεχνικού και προσωπικού χαρακτήρα, όπως και το προσωπικό αρχείο του ποιητή, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, πλούσια αλληλογραφία, κείμενα ημερολογιακού χαρακτήρα και φωτογραφίες. Ξεχωριστή ενότητα αποτελεί το αρχείο Αλέκου και Ρίκας Σεγκοπούλου στο οποίο περιλαμβάνεται υλικό σχετικό με τον ποιητή, καθώς και το αρχείο της «Αλεξανδρινής Τέχνης», του περιοδικού που διηύθυνε ο Α. Γ. Συμεωνίδης και η Ρίκα Σεγκοπούλου, με την συχνή καθοδήγηση του Κ. Π. Καβάφη.

Το Αρχείο Καβάφη υποστηρίζει ένα σύνολο εκπαιδευτικών προγραμμάτων που απευθύνονται στην ελληνική και τη διεθνή επιστημονική κοινότητα, στο ευρύ κοινό και σε εφήβους. Σε αυτό το πλαίσιο δράσεων εντάσσεται από το καλοκαίρι του 2017 το Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη (International Cavafy Summer School), η πρώτη ετήσια διοργάνωση αποκλειστικά αφιερωμένη στον Κ. Π. Καβάφη και το έργο του, όπου συμμετέχουν Έλληνες και ξένοι ερευνητές. Στην ίδια κατεύθυνση έχουν διοργανωθεί μέχρι σήμερα ερευνητικά σεμινάρια, εκπαιδευτικές δράσεις για ενήλικες και εργαστήρια για μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο πλαίσιο της ενότητας «Ο Καβάφης πάει σχολείο».

Το Ίδρυμα έχει απονείμει επίσης υποτροφίες σε υποψηφίους στον τομέα των καβαφικών σπουδών, στο πλαίσιο του Προγράμματος Υποτροφιών του προς Έλληνες και Αλλοδαπούς, και προτίθεται να συνεχίζει να προκηρύσσει και τα επόμενα χρόνια υποτροφίες στον ίδιο τομέα, με σκοπό την ενίσχυση των καβαφικών σπουδών και τη διασύνδεσή τους με άλλους συναφείς επιστημονικούς τομείς.

Παράλληλα, εμπιστεύεται την επιμέλεια και τον σχεδιασμό δράσεων σε εννεαμελή επιστημονική επιτροπή, όπου συμμετέχουν διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί και ερευνητές του καβαφικού έργου.

Την επιτροπή απαρτίζουν: Karen Emmerich, Επίκουρη Καθηγήτρια Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Πανεπιστήμιο Πρίνστον
Constanze Güthenke, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ελληνικής Λογοτεχνίας, Τμήμα Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Οξφόρδης

Gonda Van Steen, Καθηγήτρια στην Έδρα Κοραή Νεολληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας, Τμήμα Κλασικών Σπουδών, King’s College Λονδίνο

Στάθης Γουργουρής, Καθηγητής Συγκριτικής Λογοτεχνίας, Κοινωνικών Σπουδών και Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Κολούμπια

Τάκης Καγιαλής, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Αμαλία Παππά, Αναπληρώτρια διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Προϊσταμένη του Τμήματος Βιβλιοθήκης & Αναγνωστηρίου Γενικά Αρχεία του Κράτους – Κεντρική Υπηρεσία

Διομήδης Σπινέλλης, Καθηγητής στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ερασμία Λουίζα Σταυροπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Μιχάλης Xρυσανθόπουλος, Καθηγητή Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

«Η Ιαπωνία και το Βιβλίο» - Έκθεση στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων


Την έκθεση με τίτλο «Η Ιαπωνία και το Βιβλίο» διοργανώνουν ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων, η Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού - Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κερκύρας, έως τις 3 Μαΐου, στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων [Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο].

Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα, στο πλαίσιο του εορτασμού των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας,  που συμπληρώνονται το 2019.

Πρόκειται για μία μοναδικής σπουδαιότητας έκθεση, που παρουσιάζει έργα από μια από τις πλουσιότερες και σημαντικές παγκόσμια συλλογές ιαπωνικής τέχνης του Μουσείου Ασιατικών Τεχνών της Κερκύρας -όπως τα εξαιρετικά εικαστικά έργα του 19ου αι., τις σπάνιες εκδόσεις του Λευκάδιου Χερν, και τις εικονογραφήσεις στις φανταστικές ιστορίες, καθώς και manga του Hokusai.

Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν 68 έργα του Μουσείου, πρωτότυπες έγχρωμες ξυλογραφίες των μεγάλων εκπροσώπων του Ukiyo-e, του σημαντικότερου ιστορικά καλλιτεχνικού ρεύματος της Ιαπωνίας, με προεξέχουσα βαρύτητα στο εικαστικό έργο του θρυλικού Katsushika Hokusai (1760-1849), «πατέρα» των σημερινών manga,  καθώς και η ιδιαίτερη συνομιλία των δύο πολιτισμών, μέσα από την παρουσίαση του έργου του Έλληνα Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), που έζησε στην Ιαπωνία τον 19ο αι. και είχε τόσο κρίσιμη επιρροή στη διάδοση της ιαπωνικής λογοτεχνίας και τέχνης, που αναγνωρίστηκε ως «εθνικός συγγραφέας» της Ιαπωνίας.

Τα έργα των εκπροσώπων της Ιαπωνικής σχολής Ukiyo-e, προέρχονται από την Συλλογή Γρηγορίου Μάνου, ο οποίος ίδρυσε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, το 1928. Η συλλογή, που συγκροτήθηκε μεταξύ Βιέννης και Παρισιού, στα τέλη του 19ου αι., είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο σε πλούτο, ποιότητα και αριθμό.

Ukiyo-e σημαίνει «εικόνες ενός ρέοντος κόσμου», και αποτέλεσε στην τέχνη του 18ου και 19ου αι. αναφορά φιλοσοφίας ως προς την αέναη ρευστότητα του γήινου κόσμου. Εξέφρασε με την πρωτοπoριακή του τομή όλη τη μεταμορφωτική περίοδο της νέας πρωτεύουσας της Ιαπωνίας, του λιμανιού Edo (σημερινού Τόκιο) -ίσως πρώτη διεθνής μεγαλούπολη στον κόσμο, η κινητικότητα της οποίας εκφράζεται στην τέχνη. Έτσι είναι και το καλλιτεχνικό ρεύμα της Ιαπωνίας που εντυπωσίασε βαθιά την Δύση κι άνοιξε τις πύλες συνομιλίας με τη δυτική τέχνη. Η επιρροή του εγγράφεται ευδιάκριτα σε έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Βαν Γκογκ, ο Μανέ, ο Κουρμπέ ή ο Τουλούζ Λωτρέκ.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα μεγάλων, κλασσικών σήμερα, δασκάλων του είδους, όπως του Utamaro (1753-1806) -με την αισθαντικότητα και την ολοζώντανη κίνηση των διάσημων «καλλονών» του, του Hiroshighe (1797-1858) -που ξαφνιάζει ακόμα και σήμερα με την απροσδόκητη προοπτική των τοπίων του, του Kunisada (1786-1864) -με την αποκαλυπτική ένταση του ρόλου στους ηθοποιούς Kabuki που εξέχουν στην προτίμησή του, του Kiyonaga (1752-1815) -με την μοναδική φυσικότητα των «παλλακίδων» του, του Kuniyoshi (1798-1861) -διάσημου για τις «γάτες» του και ενός από τους τελευταίους μεγάλους δασκάλους του είδους, κ.ά.


Ανάμεσά τους, βαρύνουσας σημασίας και προβολής, το έργο του Katsushika Hokusai (1760-1849) -εμπνευστή των σημερινών manga, που με την συνάρθρωση λόγου και εικόνας ανανέωσε ριζικά τις διαστάσεις έκφρασης των δύο μέσων.

Ως φυσικό ακόλουθο, στην έκθεση έρχεται η παρουσίαση του έργου του ελληνικής καταγωγής Ιάπωνα συγγραφέα, Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), που κεντρίζει έντονα το ενδιαφέρον τόσο με την απίστευτη πορεία της ζωής του, όσο και με την απόκοσμη, ιδιαίτερη αίσθηση της γραφής του. Γνωστό στους κινηματογραφόφιλους το κλασσικό αριστούργημα «Kwaidan», του Ιάπωνα σκηνοθέτη Masaki Kobayashi, βασισμένο στο βιβλίο του Χερν, που είχε βραβευτεί το 1965 στις Κάννες. Η εξαιρετική συλλογή των έργων του Χερν ήταν έργο του Τάκη Ευσταθίου, που τη δώρισε στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, συμβάλλοντας σημαντικά στον σημερινό πλούτο των εκθεμάτων του.

Η έκθεση, εκτός από τη σπουδαιότητά της σε διεθνές επίπεδο, και το εξαιρετικό ενδιαφέρον για γνώστες και ειδικούς, μπορεί να γίνει πόλος έλξης για τη μοναδική επαφή με έναν κόσμο ασυνήθιστο και βαθιά γοητευτικό.

Την επιμέλεια της έκθεσης μοιράζονται ο Ντένης Ζαχαρόπουλος -καλλιτεχνικός σύμβουλος και επιμελητής της Πινακοθήκης, Μουσείων και Συλλογών του δήμου Αθηναίων και η Δέσποινα Ζερνιώτη -διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας.

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη: 10:00 – 21:00, Τετάρτη – Σάββατο 10:00 - 19:00, Κυριακή 10:00 – 16:00. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

 
Copyright © 2014 AthensIn. Designed by OddThemes